Coldplay, Coca-Cola i Kia finansują zrobotyzowane statki zbierające śmieci z azjatyckich rzek

Pływające targi w delcie Mekongu w Wietnamie mają nowego, zaawansowanego technologicznie towarzysza: zrobotyzowaną łódź finansowaną przez zespół Coldplay oraz firmy Coca-Cola i Kia, która zbiera plastikowe butelki, opakowania i inne śmieci, aby nie trafiły one do Oceanu Spokojnego.

Elektryczny, zrobotyzowany statek dołącza do flotylli podobnych jednostek pływających od Malezji po Indonezję, które zostały zbudowane przez organizację non-profit Ocean Cleanup . Środki finansowe pochodzą m.in. od brytyjskiego zespołu rockowego Coldplay, giganta napojowego Coca-Cola i południowokoreańskiego producenta samochodów Kia. Ta ostatnia twierdzi, że do produkcji będzie wykorzystywać plastik odzyskany z wód, a także przekaże organizacji pojazdy elektryczne.

Coldplay Coca-Cola Kia statki śmieci
Źródło: The Ocean Cleanup

Półautonomiczne statki, nazywane przez nią Interceptorami, wykorzystują energię słoneczną i zasysają śmieci z takich dróg wodnych, jak malezyjska rzeka Klang czy indonezyjska Cengkareng.

Długa bariera kieruje śmieci do otworu załadunkowego łodzi, gdzie są one przenoszone na przenośnik taśmowy. Komputer pokładowy dba o to, aby śmieci były równomiernie rozmieszczone w sześciu pojemnikach, a czujniki wskazują, kiedy się one napełnią.

Lonneke Holierhoek, dyrektor ds. nauki i operacji w organizacji Ocean Cleanup, określiła je jako „ostatnią deskę ratunku”, tymczasowe rozwiązanie do czasu, aż ilość trafiających do rzek odpadów zostanie ograniczona dzięki lepszej infrastrukturze, recyklingowi i mniejszej konsumpcji.

Coldplay Coca-Cola Kia statki śmieci
Źródło: The Ocean Cleanup

Nie możemy wiecznie być czyścicielami rzek i oceanów – powiedziała Holierhoek w niedawnym wywiadzie wideo.

Coca-Cola największym trucicielem

Grupa ekologiczna Break Free From Plastic, która liczy etykiety marek na zebranych śmieciach, stwierdziła w raporcie z 2021 r., że największy darczyńca Ocean Cleanup, Coca-Cola, „zachowała swoją brudną koronę największego światowego truciciela czwarty rok z rzędu”. Grupa skrytykowała również firmy takie jak PepsiCo, Unilever i Nestle, ostrzegając przed wykorzystywaniem przez wielki biznes projektów ekologicznych do tworzenia fałszywego obrazu działań na rzecz środowiska.

W zeszłym miesiącu grupa wskazała Wietnam jako jeden z czterech krajów najbardziej zanieczyszczających oceany plastikiem, głównie dzięki temu, że bogate kraje najpierw wysyłają swoje odpady do Azji.

Charakterystyczne butelki Coca-Coli regularnie pojawiają się wśród śmieci wyławianych przez statki. Firma finansuje flotę łodzi, które mają oczyścić 15 rzek, i twierdzi, że do 2025 r. zamierza w 100% przetwarzać opakowania.

Coca-Cola zmienia również sposób, w jaki dostarczamy produkty konsumentom, dążąc do tego, aby do 2030 roku co czwarty jej napój był dostarczany w pojemnikach nadających się do ponownego napełnienia lub zwrotu – napisała firma w oświadczeniu dla Nikkei Asia.

Źródło: Nikkei Asia

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x