Airbus rozpoczął testy technologii autonomicznych w swoich samolotach

Airbus UpNext, spółka zależna należąca do Airbusa, rozpoczęła testy nowych technologii autonomicznych, które wspomagają pilotów na ziemi i w locie. Samolotem testowym był A350-1000.

Testowane technologie, nazwane DragonFly, obejmują zautomatyzowaną awaryjną zmianę kierunku lotu, automatyczne lądowanie oraz pomoc w kołowaniu i mają na celu ocenę wykonalności i potrzeb dalszego badania autonomicznych systemów lotu w celu wsparcia bezpieczniejszych i efektywniejszych podróży lotniczych.

Testy te są jednym z kilku kroków w metodycznych badaniach technologii mających na celu dalsze usprawnienie operacji i poprawę bezpieczeństwa – powiedziała Isabelle Lacaze, szefowa projektu DragonFly, Airbus UpNext.

Zainspirowane biomimikrą, testowane systemy zostały zaprojektowane tak, aby identyfikować cechy w krajobrazie, które pozwalają samolotowi „widzieć” i bezpiecznie autonomicznie manewrować w otoczeniu, w taki sam sposób, w jaki robią to ważki, znane ze zdolności rozpoznawania terenowych punktów orientacyjnych.

Podczas testów technologie autonomiczne były w stanie pomóc pilotom w locie, zarządzając symulowanym zdarzeniem z udziałem niezdolnego do lotu członka załogi oraz podczas operacji lądowania i kołowania. DragonFly bierze pod uwagę czynniki zewnętrzne, takie jak strefy lotów, ukształtowanie terenu i warunki pogodowe – samolot sam był w stanie wygenerować nową trajektorię lotu i komunikować się zarówno z kontrolą ruchu lotniczego (ATC), jak i centrum kontroli operacji linii lotniczych.

A350-1000 Airbus MSN059 altitude test - landing

Firma badała również funkcje wspomagania kołowania, które przetestowano w warunkach „bojowych” na lotnisku Tuluza-Blagnac. Technologia ta przekazuje załodze alerty dźwiękowe w reakcji na przeszkody, wspomaga kontrolę prędkości oraz naprowadza na pas startowy za pomocą mapy lotniska.

Airbus pracuje nad autonomicznym lądowaniem i kołowaniem

Firma Airbus UpNext rozpoczyna również projekt, którego celem jest przygotowanie kolejnej generacji algorytmów opartych na rozpoznawaniu obrazów, aby przyspieszyć wspomaganie lądowania i kołowania.

A350-1000 Airbus flying display at Paris Airshow 2019 - Day 2

DragonFly to nie tylko Airbus. W projekcie uczestniczy wiele firm: Cobham, Collins Aerospace, Honeywell, Onera i Thales. Częściowo sfinansował go francuski Urząd Lotnictwa Cywilnego (DGAC) w ramach francuskiego planu Stimulus, który jest częścią planu europejskiego, Next Generation EU oraz planu France 2030.

Źródło: Airbus

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x