AI w brytyjskiej administracji publicznej odpowie na skargi podatników

Brytyjskie Ministerstwo Finansów planuje rozszerzenie wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) do obsługi skarg podatników – wywołało to spór ze związkiem zawodowym pracowników służby cywilnej. Już dziś listy i e-maile kierowane do ministerstwa są analizowane przez narzędzie AI, które streszcza ich zawartość i sugeruje urzędnikom odpowiedzi. Według doniesień rząd rozważa wprowadzenie tego typu narzędzi także w innych departamentach.

Rzecznik rządu podkreśla, że celem jest zwiększenie wydajności i oszczędności.

AI Wielka Brytania urzędy SDXL Turbo sztuczna inteligencja

Nie przepraszamy za wprowadzanie innowacji, które poprawiają jakość usług publicznych. To narzędzie jest używane od czterech miesięcy i zwiększyło produktywność o 30%, co pozwala nam oszczędzać pieniądze podatników, eliminując potrzebę zatrudniania drogich pracowników kontraktowych w okresach wzmożonego ruchu – powiedział rzecznik. Dodał również, że wszelkie decyzje i odpowiedzi nadal są opracowywane przez urzędników.

AI zastąpi część pracowników, ale czy zrobi to dobrze?

Związek zawodowy Public and Commercial Services (PCS) wyraża jednak obawy w związku z wprowadzeniem sztucznej inteligencji. Sekretarz generalna PCS, Fran Heathcote, zauważyła, że choć związek nie sprzeciwia się wykorzystaniu nowe technologii, to wymaga ona odpowiedniego szkolenia, co jest czasochłonne i kosztowne.

AI Wielka Brytania urzędy SDXL Turbo sztuczna inteligencja

Obawiamy się, że w oczekiwaniu na to, że AI będzie działać poprawnie, zostanie zmniejszona liczba pracowników, co doprowadzi do sytuacji, w której będziemy mieć źle funkcjonujący system AI i zbyt mało ludzi, by naprawić jego błędy – dodała Heathcote.

Zwiększenie wykorzystania sztucznej inteligencji w administracji publicznej jest częścią długoterminowej strategii brytyjskiego rządu, która przewiduje wydatki w wysokości ponad 101 mln funtów do roku budżetowego 2028/2029 na rozwój projektów AI, takich jak chatboty na stronie gov.uk. Według raportu Krajowego Urzędu Kontroli (NAO) z marca, ponad 70% rządowych organów już testuje takie narzędzia.

Wprowadzenie nowych narzędzi następuje w czasie wzrostu liczby zgłaszanych problemów związanych z obsługą klienta w administracji publicznej. Urzędy, takie jak HM Revenue & Customs (HMRC) i Department for Work and Pensions (DWP), mają trudności z dotrzymaniem standardów obsługi, co skutkuje długim czasem oczekiwania na połączenie i wysokim wskaźnikiem porzuconych rozmów.

Źródło: The Telegraph

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x