5 technologii zmieniło nasze życie podczas pandemii

Czas pandemii wirusa COVID-19 sprawił, że na świecie wprowadzono 5 technologii pomagających nam w dostosowaniu się do nowej rzeczywistości. Specjaliści firmy Ericsson wyłuskali pięć trendów technologicznych, które pojawiły się lub zyskały na znaczeniu, ale nie znikną wraz z końcem lockdownu i pandemii. Co więcej, będą nadal rozwijać się po upowszechnieniu technologii 5G.

Na radarze trendów technologicznych od lat dobrze widoczne były takie dziedziny jak sztuczna inteligencja, e-commerce i Internet Rzeczy. Wiele osób nie spodziewało się jednak, że sektory należące dotychczas do najbardziej konserwatywnych w przyjmowaniu nowych technologii, czyli edukacja i opieka zdrowotna dzięki pandemii staną się przykładami modelowej cyfryzacji.

„Edukacja zdalna czy telemedycyna w ciągu kilku miesięcy rozwinęły się w sposób, który w rzeczywistości bez koronawirusa trwałby latami. Oczywiście, od dziesięcioleci rozumiemy znaczenie cyfrowej łączności. Jednak nigdy nie przewidzieliśmy, że niemal z dnia na dzień stanie się ona centralnym punktem codziennego życia” – powiedział Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson.

Cyfrowe miejsca pracy

Do końca czerwca 2020 r. 42 proc. osób czynnych zawodowo w USA pracowało z domu w pełnym wymiarze godzin. Pracownicy i pracodawcy starali się znaleźć najlepsze sposoby na pracę zdalną, a w tym samym czasie firmy oferujące oprogramowanie do współpracy online przeżywały rynkowy boom.

W 2020 roku globalny rynek wideokonferencji osiągnął wartość 7,87 mld USD. To jest ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. W kolejnych latach powinno być jeszcze lepiej, gdyż będzie w tym pomagać popularyzacja technologii 5G, oferującej bardzo wysoką jakość transmisji wideo z urządzeń mobilnych.

Pracodawcy dostrzegli korzyści pracy zdalnej. Przykładem mogą być znacznie niższe koszty wynajmu i utrzymania biura. Według raportu Ericsson Future of Enterprises, 60 proc. przedstawicieli firm jest bardzo zadowolonych z możliwości ograniczenia powierzchni biurowej.

Aż 43 proc. właścicieli firm jest głęboko przekonanych, że do 2030 r. w pełni zrezygnuje z posiadania własnych przestrzeni biurowych. Pierwsze dane wskazują również, że pracownicy zdalni są nawet o 40 proc. bardziej produktywni niż ich koledzy pracujący w biurze.

Nauka zdalna

W szczytowym okresie pandemii COVID ponad 1,6 mld dzieci ze 195 krajów zostało odesłanych do domów, ponieważ zamknięto szkoły. Według OECD, 95 proc. uczniów ze Szwajcarii, Norwegii i Austrii ma komputer pozwalający im na naukę. W Indonezji ma je zaledwie 34 proc.

W USA praktycznie wszyscy piętnastolatkowie z uprzywilejowanych środowisk twierdzą, że mają komputer pozwalający na naukę zdalną. Prawie jedna czwarta uczniów z mniej uprzywilejowanych środowisk niestety nie ma takich możliwości.

„Podejmując działania na rzecz wykorzystania nowych technologii do walki z wykluczeniem edukacyjnym, musimy mieć pewność, że z pozoru ciekawe inicjatywy nie wygenerują jeszcze większych dysproporcji w dostępie do nauczania. Jakość edukacji jest kluczem zarówno do Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, jak i Wskaźnika Rozwoju Społecznego (HDI), dlatego nie ma wątpliwości, że edukacja musi być dobrze finansowana i dostępna dla wszystkich” – powiedział Marcin Sugak.

Telemedycyna

Opieka zdrowotna była do niedawna jedną z najbardziej opornych branż we wdrażaniu technologii informatycznych. Pandemia COVID-19 pokazała ogromny potencjał drzemiący w narzędziach wspierających telemedycynę. Przysłużyły się one minimalizowaniu rozprzestrzeniania się wirusa. Pomagały też wydatnie w śledzeniu i analizie przypadków zachorowań oraz diagnostyce.

Telemedycyna wprowadziła alternatywne formy kontaktu z lekarzem. Mamy możliwość wykorzystania narzędzi do wideokonferencji lub aplikacji na smartfony. Doceniły to osoby starsze, gdyż nie były zobligowane do wychodzenia z domów, czekania w kolejkach i narażania swojego zdrowia i życia.

Badania przeprowadzone przez Ericsson ConsumerLab wykazały, że nowe technologie i Internet pomogły 90 proc. seniorów w kontakcie ze służbą zdrowia podczas pandemii. Korzyści oferowane przez technologię nie ograniczają się tylko do usług medycznych. Mogą być też czynnikami poprawiającymi ogólną jakość życia dzięki mobilności, bezpieczeństwu i socjalizacji.

Usługi bezdotykowe

Technologie zbliżeniowe determinują doświadczenia klientów w obecnej rzeczywistości. Chodzi o płatności bezdotykowe, zakupy typu „weź i wyjdź”, a także biometryczną odprawę w podróży i zakwaterowaniu.

„Te bezpieczne i niezaprzeczalnie wygodne rozwiązania stały się możliwe dzięki bardziej zaawansowanym procesorom i układom pamięci, lepszym czujnikom obrazu, bardziej zaawansowanej sztucznej inteligencji i 5G. Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona fundamentalnie zmieni nasze codzienne życie w takich dziedzinach jak edukacja, praca, interakcje społeczne, podróże czy nawet handel detaliczny. Zaczniemy dostrzegać realne połączenie tego, co fizyczne i cyfrowe” – powiedział Marcin Sugak.

Treści generowane przez sztuczną inteligencję

Associated Press od lat wykorzystuje AI do relacjonowania rozgrywek Minor League Baseball. W 2020 roku Guardian poszedł o krok dalej, gdy opublikował felieton w całości napisany przez generator języka. Podobnie postępuje na rodzimym rynku Cinkciarz.pl, który wykorzystuje OpenAI GPT-3 do tworzenia treści marketingowych.

Generatory językowe są obecnie tak zaawansowane, że nawet naukowcy obeznani z tematem mają problem ze znalezieniem różnicy. Twierdzą nawet, że słynny test Turinga nie jest już wystarczający, aby odróżnić człowieka od maszyny.

Aby się przekonać, że AI wspiera nas na co dzień, wystarczy przyjrzeć się edytorom tekstu i aplikacjom społecznościowym. W sporej części z nich algorytm predykcyjny podpowiada nam zakończenie wyrazów lub użycie kolejnych fraz do szybszego tworzenia treści.

5 technologii zmieniło nasze życie

Dzięki pandemii nowe technologie szybciej zagościły w naszym życiu i raczej z nich nie zrezygnujemy. Dzięki nim życie stało się prostsze i mniej nasz kosztuje. Nie chodzi tu tylko o pieniądze, ale i czas, zdrowie fizyczne i psychiczne.

Źródło: Ericsson

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x