Nowe Apple już w Polsce

22 stycznia 2008 0 przez Michał Tomaszkiewicz

W tydzień po premierze na MacWorld, głośne nowe produkty Apple trafiły do Polski – znane są już ceny MacBook Air oraz Time Capsule.

Przed prezentacją możliwości i cech nowego sprzętu Apple pochwaliło się ulokowaniem na rynku w ciągu trzech miesięcy pięciu milionów kopii najnowszego wcielenia Mac OS X, czyli Leoparda. Oznacza to, że już 20% ogółu użytkowników komputerów Apple zdecydowało się na migrację do nowego systemu.

Dla porównania, w ciągu roku Microsoft sprzedał 100 mln licencji na Windows Vista, co przekłada się na 10% udziału tego systemu operacyjnego w rynku.

Gwiazdą Apple jest nowy MacBook Air, "najcieńszy komputer na świecie". Specyfikacje notebooka zdają się potwierdzać to stwierdzenie: w najcieńszym miejscu złożony laptop ma 4 mm wysokości, w najgrubszym – nieco ponad 19 mm. Całość waży 1,36 kg I – jak udowodnił Steve Jobs podczas światowej premiery komputera – bez problemu mieści się w standardowej kopercie A4.

Mimo niewielkich rozmiarów, wnętrze MacBooka Air kryje pełnoprawny komputer. Procesor to dostosowany specjalnie dla tego modelu, zmniejszony Core 2 Duo, pracujący z zegarem 1,6 GHz (jako opcja dostępna jest także wersja 1,8 GHz). Obraz wyświetlany jest na ekranie WXGA o przekątnej 13,3 cala; matryca podświetlana jest diodami LED.

Apple chwali się, że udało mu się wyposażyć najmniejszego MacBooka w pełnowymiarową, podświetlaną klawiaturę. Umieszczony ponad ekranem czujnik natężenia światła pozwala na automatyczne włączanie I wyłączanie podświetlenia w zależności od warunków pracy, czujnik służy także do regulowania jasności ekranu.


Na pierwszym planie HTC Wizard, na drugim: MacBook Air.

Kolejną nowością związaną z MacBookiem Air jest zastosowanie multidotykowego touchpada, którego możliwości zbliżone są do tych oferowanych przez dotykowy ekran iPhone czy iPod Touch. Za pomocą gestów kreślonych na touchpadzie palcami można obsługiwać wybrane funkcje systemu operacyjnego: rozwiązanie to jst podobne w działaniu do bardzo wygodnych gestów myszy znanych z Opery.

Ciekawie rozwiązano problem braku napędu optycznego – oprócz opcji podłączenia dedykowanego napędu zewnętrznego udostępniono także oprogramowanie – w wersji zarówno dla Mac OS X, jak i Windows – pozwalające na korzystanie via WiFi z napędu udostępnionego w komputerze w niego wyposażonym.

MacBook Air wyposażony jest standardowo w dysk twardy 1,8 cala o pojemności 80 GB; jako „bardzo droga" opcja możliwe jest także zamówienie egzemplarza z dyskiem SSD o pojemności 64 GB. Komputer wyposażony jest w 2 GB pamięci RAM. Jego cena w Polsce została ustalona na 6.799 złotych, pierwsze egzemplarze trafią do użytkowników w lutym.

Dopełnieniem oferty ma być według Apple nowy produkt: Time Capsule. Wbrew nazwie, nie jest to tylko dysk do archiwizacji kopii zapasowych; dzięki kilku użytecznym funkcjom może pełnić także inne role.

Głównym zastosowaniem jest jednak współpraca z programem Time Machine, który co godzina tworzy kopię zapasową. Time Capsule komunikuje się z komputerami – może obsługiwać kilka maszyn – za pomocą WiFi, w standardzie 802.11n.

Kopie zapasowe mogą posłużyć do migracji ustawień i danych do nowego komputera Apple; możliwe jest także przywrócenie systemu podczas reinstalowaniu go z płyty DVD.

Dostęp do danych znajdujących się na dysku można uzyskać także z komputerów pracujących pod kontrolą Windows – Time Capsule może więc także pełnić funkcję bezprzewodowego zewnętrznego dysku.

Time Capsule może być również wykorzystywany jako bezprzewodowy punkt dostępowy i switch (jest wyposażony w 3 porty Ethernet oraz jeden Giga Ethernet). Do portu USB 2.0 można podłączyć drukarkę, która następnie będzie współdzielona przez użytkowników poprzez sieć WiFi.

Podobnie jak MacBook Air, Time Capsule pojawi się w Polsce w sprzedaży w lutym. Dostępne będą dwie wersje: 500 GB (wyceniona na 1.199 zł) oraz 1 TB (1.999 zł).