Motorola – pierwszy dostawca najtańszych komórek

9 sierpnia 2007 0 przez Piotr Bulski

Amerykańska firma okazała się być silniejsza od fińskiej, przewodzącej na rynku telefonów komórkowych, na rynku telefonów komórkowych z grupy modeli tanich. W najnowszym podliczeniu firmy ABI Research, Ultra Low Cost Handsets Vendor Matrix, druga pozycja przypadła Nokii, a trzecią podzieliły miedzy siebie firmy Samsung i LG. Według analityków firmy grupa telefonów ULCH (Ultra Low Cost Handset) to telefony w cenie sprzedaży poniżej 50 dolarów.

Specjaliści uważają, że Motoroli udało się wprowadzić na rynki Azji, Afryki i Środkowego Wschodu około 12 mln tanich telefonów. To m.in. zasługa wspierania przez firmę inicjatywy organizacji GSM Association, Emerging Markets Handset. Jednocześnie zauważany jest pościg lidera komórkowego rynku, Nokii, za Motorolą. Amerykanom nie wróży się łatwego utrzymania pozycji lidera w tanich komórkach w dłuższym czasie. Nokia ma z kolei korzystać m.in. ze znacznie większego udziału w rynkach wschodzących i lepiej rozwiniętych sieci dystrybucji.

Ranking powstał dzięki analizie wielu kryteriów związanych ze sprzętem ale i jego produkcją i dystrybucją. Pod uwagę brano takie cechy jak patenty, interfejsy komórek, żywotność baterii, wsparcie dla lokalnych wersji językowych, opakowanie, ale i dostawy telefonów ULCH, ich średnią cenę sprzedaży, udział w rynku, produkcję na rynkach lokalnych, liczbę modeli telefonów ULCH czy współpracę z operatorami.