Media Markt: nie dla AMD?

4 lipca 2006 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Financial Times Deutschland zawiadamia o cichej umowie pomiędzy Intelem a Media-Saturn-Holding, w wyniku której sprzedawca – w zamian za odpowiednią gratyfikację finansową – zobowiązał się do ignorowania produktów AMD.

Media-Saturn-Holding prowadzi markety elektroniczne Media Markt oraz Saturn. Podmiot wchodzi w skład METRO Group prowadzącej w Polsce sieci Makro Cash & Carry, Real, Media Markt oraz Saturn. Według FT, Intel przekazał od 15 do 20 mln dolarów na wspólny marketing, w zamian żądając wyłączności sprzedaży produktów z komponentami pochodzącymi od chipzilli.

Wypowiadający się w tej sprawie analitycy jasno wskazują na pogwałcenie obowiązującego w Europie prawa antymonopolowego. Według niego, dominujący na rynku producent nie może podpisywać umów na wyłączność dystrybucji z partnerami handlowymi. Intel kontroluje 80% rynku procesorów do komputerów klasy PC.

Update: Jak podaje The Register, niemieckie władze nie podjęły w sprawie opisywanej przez FTD żadnych kroków wyjaśniających. Niemcy informują też, że nie mają wiedzy o istnieniu rzekomej umowy między Intelem a Media-Saturn-Holding, a w szczególności – nie są w posiadaniu dokumentów, na które powoływał się w swojej relacji Financial Times Deutschland.