Lenovo ThinkSmart Hub 500 – zintegrowany system telekonferencyjny

Lenovo ThinkSmart Hub 500 – zintegrowany system telekonferencyjny

31 lipca 2020 0 przez Paweł Pilarczyk

Lenovo ThinkSmart Hub 500 to idealne rozwiązanie dla małych i średnich sal konferencyjnych. Jest urządzeniem przypominającym swą specyfikacją komputer, ale z zainstalowaną specjalną odmianą systemu Windows 10 IoT Enterprise. Oferuje dzięki temu znacznie większe możliwości niż tradycyjne systemy telekonferencyjne. Jednocześnie sprzęt został zoptymalizowany pod kątem rozwiązań Microsoft Teams, Skype Room Systems czy Zoom Rooms i w tej roli działa znacznie efektywniej niż powszechne w firmach podłączanie biurowych laptopów do dużego ekranu w salce konferencyjnej.

Materiał partnerski

Wszyscy mamy chyba podobne doświadczenia z firmowymi telekonferencjami. Chyba nie przesadzimy jeśli stwierdzimy, że większość z nich zaczyna się z przynajmniej kilkuminutowym opóźnieniem. Przyczyną są bardzo często wszelakiej maści problemy techniczne albo czasem tak trywialne kłopoty, jak brak kabla HDMI, którym można podłączyć się laptopem do dużego ekranu w sali konferencyjnej. Lenovo ThinkSmart Hub 500 jest odpowiedzią na te właśnie problemy. Urządzenie wystarczy podłączyć do dużego ekranu, przeprowadzić jednorazową, bardzo prostą konfigurację i odtąd otrzymujemy gotowe rozwiązanie, które umożliwi nam natychmiastowe zestawianie połączeń wideokonferencyjnych, tak proste, jak wybranie numeru na telefonie.

Lenovo ThinkSmart Hub 500 to zaawansowany terminal do telekonferencji zamknięty w kompaktowej obudowie pełniącej rolę podstawki dla zintegrowanego obrotowego wyświetlacza dotykowego, który służy do zarządzania pracą urządzenia – w wersji podstawowej nie potrzeba podłączać żadnych innych akcesoriów, jak mysz czy klawiatura. Urządzenie ma nawet wbudowany zestaw głośników. Sprzęt jest niewielki i waży zaledwie 2,5 kg. Postawiony na stole konferencyjnym zajmuje na nim bardzo mało miejsca.

Choć ThinkSmart Hub 500 może działać samodzielnie, to jednak nie ma wbudowanej kamery, więc umożliwia wtedy realizowanie jedynie połączeń głosowych. Ma wbudowane dwa mikrofony i zestaw głośników z certyfikatem Dolby Audio Premium.

Zalecaną konfiguracją jest podłączenie urządzenia do zewnętrznego ekranu (lub projektora multimedialnego), a także do kamery. Sam sprzęt powinien stanąć na środku stołu konferencyjnego, gdzie pełni rolę centrum dowodzenia wideokonferencją.

Wspomnieliśmy na początku, że Lenovo ThinkSmart Hub 500 to tak naprawdę komputer, ale jest on zoptymalizowany i wyspecjalizowany właśnie pod kątem telekonferencji. Po uruchomieniu urządzenie od razu wyświetla interfejs wybranej platformy do konferencji, a pulpit Windows 10 IoT Enterprise, systemu preinstalowanego na ThinkSmart Hub 500, domyślnie jest niedostępny dla zwykłych użytkowników. Mogą go jedynie wywołać administratorzy urządzenia.

Urządzenie ma procesor Intel Core i5, 8 GB pamięci RAM i nośnik SSD o pojemności 128 GB. Do tego dochodzą moduły łączności bezprzewodowej Wi-Fi 5 (802.11ac) i Bluetooth, więc sprzęt może się łączyć z internetem bezprzewodowo, a przez Bluetooth można do niego dołączać dodatkowe akcesoria – na przykład większe głośniki lub mysz i klawiaturę, jeśli będą potrzebne. Nie są jednak niezbędne, bo ThinkSmart Hub 500 ma wbudowany dotykowy, matowy ekran z powłoką anti-glare, o przekątnej 11,6″ i rozdzielczości 1920 na 1080 pikseli (Full HD). Ekran obraca się na podstawce o 360 stopni, więc bez przestawiania samego urządzenia, obsługiwać je może każda osoba znajdująca się w pobliżu ThinkSmart Hub.

Ekran można obracać w zakresie 360 stopni

Sprzęt ma ponadto wbudowany zestaw gniazd, w tym dwa wyjścia HDMI, do których można podłączyć zewnętrzne ekrany (mogą to być na przykład dwa duże ekrany wiszące na ścianach w sali konferencyjnej), cztery gniazda USB 3.0 do podłączenia dodatkowych akcesoriów, gniazdo RJ-45 do sieci Ethernet (do 10/100/1000 Mbps) oraz zintegrowane gniazdo głośnikowe i mikrofonowe mini-jack.

Ciekawostką jest też wejście HDMI, współpracujące z wbudowaną w sprzęt kartą do przechwytywania obrazu. Można do niego podłączyć np. laptopa, dzięki czemu ThinkSmart przechwytuje obraz z tego laptopa i może go przesyłać uczestnikom konferencji. To świetna opcja do współdzielenia ekranu dowolnego uczestnika konferencji (wystarczy że podłączą swoje notebooki do kabla HDMI podczepionego do wejścia w ThinkSmart Hub 500).

Konstruktorzy ThinkSmart Hub 500 bardzo praktycznie podeszli do kwestii porządkowania przewodów. Wszystkie gniazda (zasilania, HDMI, USB itd.) schowane są pod specjalną klapką, więc nie są widoczne na zewnątrz obudowy urządzenia. Po podłączeniu przewodów można je zabezpieczyć przed przypadkowym wyciągnięciem, więc nawet przesuwanie terminala po stole nie spowoduje ryzyka, że któraś z wtyczek niechcący się rozłączy.

Prócz przemyślanej konfiguracji sprzętowej, w przypadku Lenovo ThinkSmart Hub 500 niezwykle istotne jest preinstalowane oprogramowanie. Urządzenie dostępne jest w wersjach certyfikowanych do pracy z programowymi platformami telekonferencyjnymi, takimi jak Microsoft Skype Room Systems, Microsoft Teams Rooms (wersja ThinkSmart Hub 500 Skype/Teams) oraz Zoom Rooms (wersja ThinkSmart Hub 500 Zoom). We wszystkich wersjach na urządzeniu zainstalowano specjalny system Windows 10 IoT Enterprise, który zapewnia najwyższe bezpieczeństwo korporacyjnych danych. System chroniony jest dodatkowo przez zestaw narzędzi Lenovo ThinkShield.

W podstawkę pod wyświetlacz wbudowano dwa głośniki

Obsługa Lenovo ThinkSmart Hub 500 jest niezwykle prosta i intuicyjna. Po rozpakowaniu komputera i podłączeniu do zasilania (sprzęt nie ma wbudowanego akumulatora), po uruchomieniu systemu od razu wita nas okno logowania do wybranej platformy telekonferencyjnej. Wpisujemy jedynie login i hasło i… voila! System jest gotowy do pracy.

Interfejs przystosowano do obsługi dotykowej, więc całością konfiguracji możemy od tej pory zarządzać właśnie z poziomu ekranu wbudowanego w ThinkSmart Hub 500. Możemy rozpocząć nową konferencję, zapraszać do niej uczestników lub akceptować zaproszenia do trwających spotkań. Połączenia są realizowane bez zbędnej zwłoki, a podgląd na łączących się uczestników spotkania widzimy na podłączonym do ThinkSmart Hub 500 zewnętrznym ekranie, więc ten wbudowany w samo urządzenie służy cały czas do zarządzania przebiegiem spotkania. Przydatną jest na pewno także funkcja nagrywania przebiegu spotkania, więc można je odtworzyć w późniejszym czasie, a także przesłać do uczestników konferencji.

Chociaż pulpit systemu Windows standardowo nie jest dostępny, to można go wywołać po zalogowaniu się na konto administratora. Dzięki temu osoby odpowiedzialne za utrzymanie urządzenia mogą w razie potrzeby doinstalować dodatkowe moduły lub chociażby w prosty sposób zaktualizować oprogramowanie.

Dedykowane rozwiązanie, takie jak Lenovo ThinkSmart Hub 500, znacznie ułatwia zestawianie połączeń telekonferencyjnych w firmach, co dziś, w dobie pracy zdalnej jest niezwykle istotne. Celem ThinkSmart Hub 500 jest wyeliminowanie problemów z czasem nawiązania połączenia i sprawienie, by realizowanie połączeń wideokonferencyjnych było tak proste, jak wykonanie telefonu do znajomego.

Lenovo ThinkSmart Hub 500 jest już dostępny w sprzedaży. Sprzęt kosztuje ok. 8000 zł brutto i objęty jest standardowo 3-letnią gwarancją (dotyczy zarówno klientów korporacyjnych, jak i indywidualnych), realizowaną on-site.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Lenovo