Larrabee dla komputerów desktop po 2010 roku

11 listopada 2008 0 przez Grzegorz Pietrzak

Karty graficzne oparte na GPU ogólnego przeznaczaenia firmy Intel – Larrabee, pojawią się na rynku desktop nie wcześniej, niż w 2010 roku. Wersje do komputerów typu workstation, które staną w szranki z kartami Quadro FX i FireGL, mają zadebiutować wcześniej – pod koniec roku 2009. Taka kolejność rynkowych premier uzależniona jest głównie czasem, jaki poświęcić należy na napisanie i dopracowanie sterowników.

Prościej napisać sterownik OpenGL, który wykorzystywany jest w rozwiązaniach profesjonalnych, niż sterownik obsługujący zarówno OpenGL, jak i – przede wszystkim – DirectX w tysiącach gier komputerowych.

Zgodnie z informacjami zaprezentowanymi na konferencji Siggraph, Larrabee będzie miał do dyspozycji od 32 do 48 rdzeni, których sumaryczna wydajność ma skalować się bardzo liniowo. Wstępne symulacje pokazują, że karty graficzne oparte na Larrabee mogą uzyskiwać w tytułach takich jak Half Life 2 i Gears of War 2 całkiem przyzwoitą ilość klatek na sekundę.

 

Wersje kart na rynek high-end, mainstream i low end, mają różnić się w zasadzie tylko ilością rdzeni.