ZUS DRA – jak złożyć dokument przez internet

Przedsiębiorcy co miesiąc, do 20 dnia miesiąca, powinni złożyć deklarację ZUS DRA. Najwygodniej jest to zrobić przez internet, na stronie ZUS. Niestety jej interfejs nie jest szczególnie intuicyjny (delikatnie mówiąc), więc niektórzy mogą się pogubić, jak złożyć odpowiednią deklarację. Poniżej dokładna instrukcja krok po kroku, gdzie na stronie ZUS znaleźć odpowiednie opcje, by przesłać dokument ZUS DRA.

Na początku potrzebujemy plik ZUS KEDU w formacie XML. Ten plik generujemy z naszego systemu księgowego. Przykładowo, dla wFirma opcja znajduje się w zakładce ZUS -> Deklaracje rozliczeniowe. Wybieramy interesujący nas miesiąc, po czym z menu Wyślij do ZUS wybieramy Eksportuj deklaracje do ZUS – spowoduje to pobranie pliku ZUS KEDU na nasz komputer.

zus deklaracje

wfirma eksportuj deklaracje zus

Gdy już mamy pobrany plik ZUS KEDU (np. zus_kedu.xml) wchodzimy na stronę ZUS. Logujemy się przez PUE (niezbędne jest wcześniejsze założenie profilu zaufanego).

zus logowanie pue
zus strona logowania

Do tej pory było prosto, ale teraz zrobi się już nieco skomplikowanie, bo na stronie jest mnóstwo różnych linków i zakładek, a ta, która nas interesuje, jest faktycznie dość mocno ukryta.

Klikamy teraz w zakładkę ePłatnik w prawym górnym rogu.

zus eplatnik

Otworzy się nowa strona. W menu po lewej klikamy w opcję Dokumenty, a następnie Import KEDU.

zus import kedu

Pojawi się kreator importu dokumentów z KEDU. Klikamy Dalej.

import kreator

Na następnej stronie zaznaczamy, że wysyłać będziemy tylko Wybrane dokumenty i wybieramy z listy dokument ZUS DRA.

wybrane zus dra

Klikamy Dalej na dole strony. Na kolejnej stronie klikamy przycisk „Wybierz plik…”

wybierz plik

Teraz wybieramy z dysku plik XML z dokumentem KEDU. Klikamy znów Dalej. Dokument na początku ma status weryfikacji „Brak”.

brak weryfikacji

Klikamy przycisk Weryfikuj u dołu ekranu. Status weryfikacji zmieni się na OK. Klikamy Wyślij i zakończ.

zweryfikowany

Wyskoczy okno „Autoryzacja usługi biznesowej„. Musimy teraz dokument podpisać. Najprościej Podpisem ePUAP (można się wtedy autoryzować za pośrednictwem swojego banku), albo Kwalifikowany podpis elektroniczny, jeśli ktoś posiada.

podpis epuap
profil zaufany

Po podpisaniu dokumentu na platformie ZUS wita nas komunikat „Dokumenty zostały wysłane„. Udało się! 🙂

dokumenty wyslane

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x