Technologiczne podsumowanie roku 2020 – ITbiznes podcast #6

Technologiczne podsumowanie roku 2020 – ITbiznes podcast #6

31 grudnia 2020 0 przez Paweł Pilarczyk

Rok 2020 był wyjątkowy pod każdym względem. Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 wywróciła cały świat do góry nogami. O minionych wydarzeniach nasze dzieci i wnuki czytać będą w podręcznikach historii. Ale zmiany miały też wielki wpływ na obszar technologii, a raczej – dzięki rozwiązaniom technologicznym łatwiej było nam funkcjonować w trakcie lockdownu.

W szóstym i zarazem ostatnim w 2020 roku odcinku podcastu ITbiznes podsumowujemy najważniejsze wydarzenia w świecie technologii mijającego roku. Podzieliliśmy je na pięć obszarów:

  • Praca zdalna, #zostanwdomu – narzędzia do pracy zdalnej i to, jak rok 2020 nauczył nas z nich korzystać. Okazało się, że spotkania, których wcześniej nie wyobrażaliśmy sobie w formie zdalnej, są jak najbardziej możliwe. Praca z domu nie byłaby jednak możliwa, gdyby nie szybki internet i rozwiązania do wideokonferencji, w tym gwiazda tego roku – aplikacja Zoom. Wyobraźmy sobie, jakby wyglądał świat, gdyby pandemia dopadła nas 30 lat temu. Ale nie wszystkie przedsiębiorstwa są w stanie funkcjonować w nowych warunkach bez uprzedniego przeprowadzenia cyfrowej transformacji. Ta w przypadku fabryk może oznaczać daleko posuniętą automatyzację i robotyzację
  • Rozwój sztucznej inteligencji i big data, które są niezbędnymi elementami wspomnianej cyfrowej transformacji, ale w 2020 roku były także wykorzystywane na potrzeby poszukiwania szczepionki na COVID-19
  • Chiny kontra USA – Chiny były do niedawna traktowane jako „zaplecze produkcyjne” dla całego świata, ale kraj ten wyrasta na światowego lidera, który – na co wszystko wskazuje – będzie w najbliższej przyszłości pierwszym supermocarstwem na świecie. Amerykanie odcinają chińskie firmy od swoich technologii, ale Chińczycy nie składają broni – budują własne, konkurencyjne rozwiązania.
  • Sieć 5G ruszyła także w Polsce. Wszyscy operatorzy telekomunikacyjni oferują już dostęp do sieci w technologii 5G, co prawda wciąż jeszcze na niskich częstotliwościach (2,1 i 2,6 GHz; docelowo 5G operować będzie na częstotliwości 3,5 GHz), ale możemy już powiedzieć, że mamy 5G w Polsce. 5G to nie tylko wyższa przepustowość, to także niższe opóźnienia i możliwość niezwykłego zagęszczenia urządzeń, a to otwiera drogę do masowej implementacji rozwiązań internetu rzeczy.
  • Cyberpunk 2077 – na tę grę czekaliśmy długie lata. Po kilku przesunięciach premiery w końcu się ukazała, jednak w atmosferze licznych kontrowersji. Liczba błędów w tym tytule, zwłaszcza po uruchomieniu jej na konsolach starszej generacji (PlayStation 4 czy Xbox One) oszałamia. W efekcie Sony i Microsoft wycofały ten tytuł ze swoich sklepów internetowych. Rok 2021 będzie dla CD Projekt RED bardzo trudny, firma zrobi wszystko, by odzyskać zaufanie graczy… i inwestorów.

Domyślamy się, że 31 grudnia nie jest może idealnym dniem na słuchanie podcastów, ale jeśli znajdziecie wolną chwilę, to gorąco zachęcamy! 😊