Samochody elektryczne, hybrydowe i hybrydy plug-in – podobieństwa i różnice (Elektrycznie Tematyczni #7)

Samochody elektryczne, hybrydowe i hybrydy plug-in – podobieństwa i różnice (Elektrycznie Tematyczni #7)

1 lipca 2020 0 przez Paweł Pilarczyk

Samochodów z silnikami elektrycznymi kupić można kilka rodzajów. Są takie wyposażone wyłącznie w silnik elektryczny i akumulator, ale wciąż popularniejsze są pojazdy hybrydowe – z dwoma typami silników jednocześnie, spalinowym i elektrycznym. Ale hybrydy też dzielą się na dwa rodzaje: popularne hybrydy bez możliwości doładowania akumulatora z gniazdka oraz tzw. hybrydy plug-in, które można podłączyć do ładowarki, podobnie jak samochody w pełni elektryczne. W tym odcinku podcastu Elektrycznie Tematyczni tłumaczymy, czym różnią się od siebie poszczególne odmiany samochodów.

Z badania, które przeprowadzili badacze z InsightOut Lab i Volkswagen wynika, że co dziesiąty Polak jest pewien, że jeździł już samochodem elektrycznym jako kierowca. Te dane mogą zaskakiwać, bo według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), po polskich drogach porusza się obecnie zaledwie 6,5 tys. samochodów elektrycznych.

Okazuje się, że gdy ankietowanych dopytano, jakiego typu samochodem się poruszali, jedynie co trzeci stwierdził, że był to pojazd w pełni elektryczny. Większość ankietowanych uznała, że za samochód elektryczny uznać można także model hybrydowy, wyposażony w silnik spalinowy, wspomagany przez silnik elektryczny. Co więcej, kolejne 14% stwierdziło, że nie wie dokładnie, jakiego typu samochodem miało okazję jechać. To może sugerować, że część z tej grupy także poruszała się po prostu samochodem hybrydowym.

Tymczasem samochody hybrydowe, których nie można ładować z gniazdka, wyposażone są w silniki elektryczne o niedużej mocy i niewielkie akumulatory o pojemności od 0,9 do 2 kWh. Dla porównania, małe samochody elektryczne (np. Volkswagen e-up) mają akumulatory 30 kWh lub większe, a elektryczne SUV-y, jak Mercedes EQC czy Audi e-tron wyposażone są w akumulatory nawet 80-95 kWh.

Oznacza to, że samochód hybrydowy w trybie elektrycznym jest w stanie przejechać zaledwie 1-1,5 km. To wystarczy, by wyjechać z parkingu lub przejechać bezemisyjnie przez nieduży korek, ale na pewno dużym nadużyciem jest nazwanie takiego auta „samochodem elektrycznym”.

Pojazdy te są wciąż przede wszystkim samochodami spalinowymi. Jeżdżą głównie dzięki pracy silnika spalinowego, a nawet posiłkując się tym silnikiem, ładują wbudowane akumulatory. Akumulatory te doładowywane są też podczas hamowania w efekcie tzw. rekuperacji.

Pewnym kompromisem są hybrydy plug-in (PHEV – Plug-in Hybrid). Mają już dużo większe akumulatory, od 9 do nawet kilkunastu kWh i potrafią przejechać nawet 50 km w trybie w pełni elektrycznym. A to wystarczy na codzienny dojazd i powrót z pracy. Takim samochodem można od poniedziałku do piątku jeździć w trybie elektrycznym, a weekendy można wyskoczyć w trasę, posiłkując się silnikiem spalinowym. Auta tego typu mają zasięg nawet 1000 km.

Hybrydy plug-in wyposażone są w standardowe gniazda ładowania, najczęściej Type 2, więc można je ładować tak samo, jak samochody elektryczne – korzystając z publicznych ładowarek (wciąż wiele z nich jest w Polsce darmowych), a także na przykład w garażu, o czym opowiadaliśmy w czwartym odcinku podcastu Elektrycznie Tematyczni.

Samochodów hybrydowych (HEV), osobowych i ciężarowych, jeździ po polskich drogach 144 tys. To dane PSPA z czerwca.

Pojazdów Plug-in Hybrid (PHEV) mamy nieco ponad 5 tys. Stuprocentowych elektryków (BEV), o czym wspominaliśmy wcześniej, 6,5 tys. Wszystkich samochodów osobowych jeździ w Polsce blisko 25 mln.

Paweł Pilarczyk, Kasia Frendl, Michał Baranowski

O poszczególnych typach samochodów, czyli w pełni elektrycznych samochodach „bateryjnych” (BEV – Battery Electric Vehicle), hybrydach bez możliwości ładowania z zewnątrz HEV (Hybrid Electric Vehicle) oraz hybrydach plug-in (PHEV) rozmawiamy w tym odcinku podcastu. Naszym gościem jest Michał Baranowski, dziennikarz magazynu Menadżer Floty i współwłaściciel firmy Elo.city, zajmującej się instalacją ładowarek do aut elektrycznych.

Podcastu można słuchać na naszej stronie (przycisk do odtwarzania znajduje się na początku artykułu) lub z poziomu platform Apple Podcasts, Google Podcasts czy Spotify. Szukajcie i subskrybujcie nasz podcast „Elektrycznie Tematyczni”! 🙂