RPA (Robotic Process Automation), czyli zrobotyzowana automatyzacja procesów – ITbiznes podcast #5

W tym odcinku podcastu wyjaśniamy, czym jest zrobotyzowana automatyzacja procesów, czyli RPA. To mechanizm pozwalający wykonywać pewne czynności na komputerze w sposób zautomatyzowany, bez wsparcia człowieka (lub z jego asystą jedynie w przypadkach awaryjnych). RPA stosowany jest najczęściej tam, gdzie wykonywane czynności są żmudne i powtarzalne.

Do takich rutynowych zadań firmy zatrudniają najczęściej najmniej wykwalifikowanych pracowników, często stażystów. Niestety często zdarza się, że operacje wymagają jednak dużej dokładności i pewnej wiedzy, więc wtedy wymagani są już dobrze opłacani specjaliści. Przykładowo, bardzo często tego typu operacje powiązane są z systemami księgowymi. W najprostszym scenariuszu możemy tu sobie wyobrazić wprowadzanie faktur do systemu księgowego. Zadanie może obejmować skanowanie faktur, zamiana skanu na tekst przez mechanizm OCR (Optical Character Recognition), a następnie skopiowanie odpowiednich wartości do odpowiednich pól systemu księgowego. Ale przy okazji trzeba wtedy też wiedzieć, jak księgować poszczególne rodzaje faktur – inaczej te związane z bieżącymi wydatkami firmy, inaczej związane z użytkowaniem pojazdów itp.

Zrobotyzowana automatyzacja procesów przejmuje od ludzi rutynowe zadania

Równie dobrze takie zadanie może wykonywać RPA – programowy robot. Robot ten to odpowiednie narzędzie, które obsługuje dowolną liczbę różnych aplikacji i korzysta z interfejsów użytkownika przygotowanych dla ludzi. Nie wymaga przepisywania systemów „pod siebie”. Możemy sobie wyobrazić takiego robota, jak niewidzialnego pracownika, który siedzi przy komputerze, otwiera maile w Outlooku, po czym kopiuje z nich na przykład adresy korespondencyjne do tabelki w Excelu czy bardziej zaawansowanej bazy danych.

robot bialy humanoid android

Robot RPA może być po prostu zaawansowanym, rozbudowanym algorytmem, ale może być też wsparty przez sztuczną inteligencję. Co ważne, wdrożenie robotów RPA w przedsiębiorstwie cechuje się niezwykle precyzyjnym współczynnikiem ROI (Return of Investment). W bardzo prosty sposób można policzyć, ile pieniędzy udało się zaoszczędzić po zastąpieniu ludzi robotami. Wystarczy policzyć koszt wynagrodzeń i odjąć go do kosztu wdrożenia technologii RPA.

Ale oczywiście wdrożenie zrobotyzowanej automatyzacji procesów niekoniecznie musi oznaczać zwolnienia. Mechanizm pozwala odciążyć pracowników od wykonywania rutynowych, nudnych czynności, tak by mogli zająć się pracami dużo bardziej ambitnymi i kreatywnymi, co pozwoli na lepszy rozwój przedsiębiorstwa. Dlatego każda firma powinna przeprowadzić wewnętrzny audyt, czy jest w stanie wdrożyć RPA, bo może to dla niej oznaczać znaczące oszczędności lub zwiększenie konkurencyjności na rynku.

Podcast ITbiznes

Przy okazji gorąco zachęcamy do subskrypcji podcastu ITbiznes. W ten sposób nie przegapicie kolejnych odcinków! Podcastu można słuchać w Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts, Pocket Casts, Podcast Addict i tak dalej! Wystarczy w używanej aplikacji wyszukać „ITbiznes”.

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x