Gran Turismo Sophy – sztuczna inteligencja opracowana przez Sony AI na potrzeby gier

Czasopismo Nature opublikowało tekst dotyczący sztucznej inteligencji Gran Turismo Sophy opracowana przez Sony AI. Jej zadaniem jest symulacja zachowań niezależnych uczestników ruchu drogowego w grze Gran Turismo, które wiernie odzwierciedlają zachowanie prawdziwych kierowców i interakcje między nimi.

Gran Turismo Sophy

Sztuczna inteligencja i głębokie uczenie maszynowe pomagają w rozwijaniu skomplikowanych problemów, których nie dałoby się rozwiązać skutecznie w inny sposób.

Tym razem na okładce pisma Nature znalazła się grafika z gry Gran Turismo. Nie jest to przypadek, gdyż jednym z głównych tematów jest tam sztuczna inteligencja Gran Turismo Sophy opracowana przez Sony AI. Wypowiedział się o tym projekcie Kenichiro Yoshida, prezes i dyrektor generalny Sony Group Corporation.

Dzięki jej rozwojowi udało się stworzyć realistyczne zachowanie kierowców, interakcje między nimi, a także elementy współpracy, których można by się spodziewać po realnie jeżdżących kierowcach.

O emocjach, jakie może przynieść przyszłość, najlepiej świadczą wypowiedzi czołowych kierowców współzawodniczących z GT Sophy:

„Kompletnie zapomniałem, że gram przeciwko SI. To była prawdziwa zabawa. W przyszłości chcę więcej ścigać się z tym agentem” – powiedział Takuma Miyazono, Mistrz FIA Gran Turismo Championships 2020

„Myślę, że agenci SI będą świetnymi pomocnikami kierowców” – powiedział Shotaro Ryu, kierowca Gran Turismo Driver ze światowego rankingu

„GT Sophy pokazała nam nowe możliwości, jakich sobie dotąd nie wyobrażaliśmy” – powiedział Igor Fraga, Mistrz FIA Gran Turismo Championships 2018

„Oglądanie techniki jazdy GT Sophy było naprawdę ciekawe. Zaczerpnęłam od niej wiele inspiracji” – powiedziała Emily Jones, uczestniczka światowego finału FIA Gran Turismo Championships 2020

Gran Turismo Sophy – sztuczna inteligencja opracowana przez Sony AI na potrzeby gier

Sony AI pracowało nad Gran Turismo Sophy od samego początku, czyli od roku 2020, gdy dział ten został powołany do życia. Współpracowano przy tym projekcie z firmą Polyphony Digital, która jest twórcą gier z serii Gran Turismo, jednej z flagowych produkcji na konsole PlayStation.

Jak twierdzi Sony – „Gran Turismo to nie tylko gra, ale także realistyczny symulator jazdy. Przez lata firma PDI stworzyła jedno z najbardziej realistycznych doznań wyścigowych i wprowadziła podstawowe wrażenia związane z wyścigami na PlayStation. Oznacza to, że każdy samochód i każdy tor są modelowane tak, aby symulować rzeczywiste wrażenia z jazdy pod względem wizualnym, dźwiękowym i, co najważniejsze, dynamiką. Ten realizm Gran Turismo jest właśnie tym, co sprawia, że jest to wielkie wyzwanie dla badań nad sztuczną inteligencją.”

Dzięki realistycznemu odwzorowaniu torów, samochodów i modeli jazdy, opracowanie systemu sterującego pojazdami na granicy ich fizycznych możliwości jest sporym wyzwaniem. Dodatkowe utrudnienia wprowadzane są przez symulację pogody, pór dnia i innych czynników wpływających na poruszanie się samochodów.

Symulator gry przyszłością autonomicznych pojazdów?

Opracowanie symulatora zachowania kierowcy w tak ekstremalnych sytuacjach jak wyścigi samochodowe może przyczynić się do stworzenia modelu prowadzenia pojazdu, który z powodzeniem może znaleźć zastosowanie w realnym świecie.

Jest to temat tak ciekawy, że znalazł się na okładce pisma Nature.

gran-turismo-sophy-sony-ai-nature-okladka
Okładka czasopisma Nature

Autonomiczne pojazdy szkolone na podstawie modeli sztucznej inteligencji z gier? Nie mówię nie i chętnie sprawdzę to w realnym życiu, ale chyba nie na torze wyścigowym.

Źródło: Sony, Gran Turismo

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x