Content Authenticity Initiative pozwoli identyfikować przerobione obrazy – prototyp działa w Adobe Photoshop i Behance

Content Authenticity Initiative pozwoli identyfikować przerobione obrazy – prototyp działa w Adobe Photoshop i Behance

21 października 2020 0 przez Maciej Lewczuk

Firma Adobe zaprezentowała nowe narzędzie do Photoshopa, pozwalające na analizę autorstwa obrazów i zdjęć. Dzięki Content Authenticity Initiative można rozpoznać autentyczność obrazów i poznać ich twórców.

Czym jest Content Authenticity Initiative (CAI)?

Od czasu, gdy pojawiło się mnóstwo fałszywych i zmienionych obrazów, Adobe współpracuje ze swoimi partnerami, którymi są Microsoft, BBC, Qualcomm, The New York Times, Twitter, Truepic, CBC i innymi, w celu stworzenia prototypowego narzędzia.

Prototypowa funkcja Adobe, będąca częścią projektu Open Source Content Authenticity Initiative (CAI), umożliwi twórcom m. in. dodawanie nazw, lokalizacji i historii edycji do zdjęć. Stworzy to coś, co Adobe nazwało „śladami manipulacji” dla obrazu, umożliwiając użytkownikom identyfikację autentycznych i fałszywych obrazów, a nawet sprawdzenie, jak zostały stworzone.

Przykład zastosowania narzędzia w Adobe Photoshop i Behance

Adobe zademonstrował obraz utworzony z połączenia twarzy z jednego zdjęcia z tłem z obrazu stockowego. Dzięki wykorzystaniu narzędzia Attribution końcowy obraz może zawierać informację o autorze i wykorzystanych zdjęciach. Dodatkowo mogą tam się znaleźć informacje o tym, jakie zmiany zostały na nich dokonane.

Content Authenticity Initiative Adobe Photoshop Behance analiza autorstwa obrazow tytul

Narzędzie zadziała tylko wtedy, gdy tworzący ostateczny obraz zechce dodać dane do wynikowego zdjęcia lub grafiki. Jeśli tego nie zrobi, danych nie będzie można odczytać.

Jeśli ktoś chce dokonać weryfikacji zdjęcia lub poznać jego twórców, może wykorzystać portal Behance, należący do Adobe. Otwarte w nim zdjęcie ma w prawym górnym rogu ikonę informacji. Klikając ją, można zobaczyć więcej informacji o obrazie. Jego twórcę, jakiego narzędzia użył, czy było ono modyfikowane, jak wyglądała modyfikacja i jakich obrazów użyto do stworzenia ostatecznego dzieła.

Content Authenticity Initiative Adobe Behance analiza autorstwa obrazow porownanie

Można nawet włączyć opcję porównania, gdzie za pomocą suwaka można sprawdzić, które partie oryginalnej ilustracji zostały zmienione.

Narzędzie obecnie jest przewidziane do pracy ze zdjęciami i obrazami, ale wkrótce ma mieć zastosowanie także do materiału wideo. Chodzi o walkę z tak zwanymi filmami deepake, które ostatnimi czasy stają się coraz popularniejsze. O deepfake pisaliśmy pod koniec ubiegłego roku.

Narzędzie Adobe jest obecnie w fazie beta i mogą z niego korzystać wybrani klienci Photoshopa i Behance. Po zakończeniu testów zostanie ono udostępnione szerszemu gronu użytkowników.

Więcej danych o projekcie można przeczytać w dokumencie dostępnym na stronie Adobe.

Źródło: CAI, Adobe