Pierwsza Łada Granta Classic zjechała z linii produkcyjnej – bez ABSu i poduszek powietrznych

Rosyjski AwtoWAZ rozpoczął montaż uproszczonej wersji Łady Granta. Pierwsze samochody zjechały już z linii produkcyjnej. Nie ma systemu ABS, ERA-GLONASS ani poduszek powietrznych, ale jest wspomaganie kierownicy i elektryczne szyby w przednich drzwiach. Ma być najtańszym samochodem osobowym na rosyjskim rynku.

AwtoWAZ nazwał ją Classic, ale chodzi tak naprawdę o wyeliminowanie wpływu niedoboru części importowanych i zastąpienie krajowymi częściami wszystkiego co możliwe. W ofercie jest tylko jedna wersja wyposażenia dla wszystkich wersji nadwozia, a klient będzie mógł, za dopłatą, zażyczyć sobie 15-calowe alufelgi.

Łada Granta

Co więc dostaną klienci, którzy zechcą kupić ten nowoczesny pojazd? Wspomaganie kierownicy, uchwyty fotelika dziecięcego Isofix, komputer pokładowy i system audio z czterema głośnikami, elektryczne lusterka (podgrzewane), elektryczne szyby w drzwiach przednich (z tyłu będą stare, niezawodne korbki) oraz listwy boczne w kolorze nadwozia.

Dostępny jest tylko jeden silnik o pojemności 1,6 l i mocy 90 KM, który ma spełniać normę emisji Euro 2. Rosjanie wracają więc do 2005 roku, bo to właśnie wtedy przyjęto te przepisy w kraju. Zabraknie klimatyzacji, ale koncern AwtoWAZ informuje, że przecież nigdy jej nie było w podstawowej wersji.

W kwestii bezpieczeństwa pasażerów braki obejmują ABS i poduszki powietrzne, ale to nie wszystko. Łada Granta Classic pozbawiona będzie też napinaczy pasów bezpieczeństwa. Samochód nie trafi raczej na testy Euro NCAP, więc nie przekonamy się ile gwiazdek otrzyma.

Aktualizacja 14-06-2022: Dealerzy dostali cennik nowych samochodów AwtoWaz. Łada Granta w wersji Classic kosztować będzie ponad 53 tys. zł (675 900 rubli), a w wyposażeniu zabraknie również immobilizera.

Produkcja Łady Granta stanęła w kwietniu

Od końca kwietnia fabryka stała, bo brakowało komponentów, ale ma się to zmienić. Na razie jednak pracuje tylko linia produkcyjna Łady Granta, a montaż innych modeli jest zapowiadany. Obawiamy się jednak, że Niva, Vesta, Largus i Xray również stracą swoją „złożoną” elektronikę. W Rosji raczej jej nie wyprodukują, a import jest mocno ograniczony sankcjami.

Łada Granta

Nie wiemy też, ile sztuk modelu Granta Classic planuje wyprodukować AwtoWAZ. Według mediów ma to być minimum 3 500 sztuk, a cena plasować się będzie w przedziale między 45 a 60 tys. zł (640 do 840 tys. rubli). Dzięki tej cenie ma to być najbardziej przystępny cenowo nowy samochód osobowy na rynku rosyjskim.

Wycofanie się koncernu Renault z działalności w Rosji to tylko część problemów AwtoWAZ. Największym jest brak dostępu do elektroniki, którą koncern importował na masową skalę. W dzisiejszych samochodach steruje ona większością układów, więc nie dziwi fakt okrojenia wyposażenia nowej Łady. Dzieje się to kosztem bezpieczeństwa i ochrony środowiska, ale to przecież rzeczy, którymi w Rosji niewielu się przejmuje.

Brak nowoczesnych technologii jest widoczny na każdym kroku, bo dostawcy nie są w stanie wyprodukować nawet tak prostej w sumie rzeczy jaką jest katalizator. Owszem, Rosja ma rudy potrzebnych do tego metali, ale bez zagranicznego know-how nie jest w stanie przemysłowo przerabiać ich na potrzebne części.

Aktualizacja 20-06-2022: Fabryka AwtoWAZ opublikowała wideo z produkcji Łady Granta Classic na swojej stronie w portalu społecznościowym VK. Możecie je obejrzeć poniżej.

Źródło: За рулем

4 3 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
IreneuszT
IreneuszT
1 rok temu

Przynajmniej coś robią sami, my za to nie robimy nic swojego, nadajemy się jako społeczeństwo do mycia kibli niemcom i tyrania na debilnych polityków z ich rodzinkami.

1
0
Would love your thoughts, please comment.x