Xiaomi, Vivo, Oppo i Huawei tworzą sklep konkurencyjny do Google Play

Xiaomi, Vivo, Oppo i Huawei tworzą sklep konkurencyjny do Google Play

8 lutego 2020 0 przez Paweł Pilarczyk

Xiaomi, Vivo, Oppo i Huawei, czyli czterech największych producentów smartfonów w Chinach, którzy łącznie w czwartym kwartale 2019 dostarczyli na rynek ponad 40% wszystkich sprzedanych smartfonów na świecie, utworzyło alians o nazwie GDSA – Global Developer Service Alliance. Jego celem ma być zbudowanie platformy dystrybucji aplikacji. Wystarczy raz umieścić aplikację w platformie, by stała się ona dostępna jednocześnie na smartfonach wszystkich producentów będących członkami GDSA. I chociaż żaden z nich tego oficjalnie nie przyznaje, trudno nie domyślić się, że ruch ten ma być przeciwwagą dla sklepu Google Play.

Sklep Google Play jest niedostępny na terenie Chin. Decyzją władz amerykańskich od maja 2019 nie jest też dostępny na smartfonach Huawei na terenie całego świata. Chińscy użytkownicy smartfonów, chcąc pobrać na nie gry lub programy, muszą posługiwać się innymi sklepami z aplikacjami, dostarczanymi przez twórców smartfonów. W przypadku Huawei jest to na przykład AppGallery.

Najwięksi chińscy producenci postanowili rozwiązać ten ciągnący się już tak naprawdę od lat problem. Tworzą wspólny sklep w ramach porozumienia Global Developer Service Alliance. Przedstawiciele Oppo, Vivo i Xiaomi już potwierdzili udział w projekcie, z kolei przedstawiciel Huawei odmówił redakcji Reuters komentarza w tej sprawie. 

Pierwsze efekty działania GDSA mieliśmy zobaczyć już w marcu, ale zaliczono podobno niewielki poślizg i oficjalny debiut projektu przesunął się w czasie na bliżej nieokreślony termin.

Chociaż żaden producent będący członkiem nowo utworzonego aliansu nie mówi tego wprost, wydaje się być niemal pewne, że celem jest konkurowanie ze sklepem Google Play. Chińczycy wcale nie zamierzają być zależni od amerykańskiej administracji, bo – jak wiemy – podobne problemy, jakie dotknęły Huawei ze strony Amerykanów, mogą równie dobrze zostać wycelowane w Xiaomi czy Oppo, a to może skutecznie sparaliżować tym firmom biznes na innych rynkach niż chiński.

Czterej wymienieni producenci tworzą razem potężną siłę. Już blisko połowa smartfonów, która trafia na rynek, pochodzi od jednego z nich. Dlatego szanse na powodzenie GDSA można oceniać bardzo wysoko. Każdemu producentowi gier czy aplikacji będzie zależało na tym, by mieć dostęp do tak ogromnej liczby konsumentów.