Virtual Set – wirtualne scenografie Platige Image

Virtual Set to nic innego jak połączenie narzędzi od lat wykorzystywanych w produkcjach telewizyjnych i gamingu i przeniesienie ich na plan zdjęciowy. Idealnie sprawdzi się w przypadku branż filmowej i reklamowej.

Zastosowania wirtualnej scenografii zostały zaprezentowane na zakończonych warsztatach organizowanych przez Platige Image. Jest to kolejny krok w technologicznym i artystycznym rozwoju sektora rozrywkowego.

Virtual Set – wirtualne scenografie

Virtual Set to zestawienie ekranów LED, kamery z systemem czujników i komputerów z oprogramowaniem graficznym. System ten pozwala na płynne odtwarzanie grafik i animacji na wspomnianych ekranach, z zachowaniem zgodności perspektyw i wrażenia głębi. Efektem są fotorealistyczne tła i przestrzenie, w których bez problemu można osadzić akcję w danej scenie.

Rozwój i wdrożenie Virtual Set w Platige jest naturalną konsekwencją działań R&D, wynikających z naszego wieloletniego doświadczenia związanego z grafiką komputerową i efektami specjalnymi z jednej strony a produkcją telewizyjną z drugiej. Prace nad technologią rozpoczęliśmy rok temu i w tym momencie jesteśmy gotowi żeby oddać nasz rozwiązanie w ręce twórców.” – wyjaśnił Marek Jankowski, Co-Head of Platige Broadcast w Platige Image.

Wirtualna produkcja

Wirtualna produkcja już od kilku lat jest stosowana w studiach na całym świecie. Sprawdza się świetnie w przypadku, gdy wyjazdy na dalekie plany są zbyt kosztowne, podobnie jak budowa skomplikowanej scenografii.

Poza tym umożliwia uniezależnienie się od warunków pogodowych, długości dnia czy pory roku. Świetnie sprawdza się też w przypadku osadzania akcji w przestrzeniach abstrakcyjnych lub trudno dostępnych w przypadku tradycyjnych zdjęć. Daje to twórcom dużą swobodę artystyczną.

Zdjęcia na szczycie ośnieżonej góry, dachu wysokiego wieżowca, czy pośród chmur? Żaden problem! Co więcej, wszystkie te plany możemy zrealizować tą samą ekipą, tego samego dnia. Przeniesienie się z jednej lokacji w drugą to kwestia przełączenia sceny i wymiany fizycznej scenografii.” – powiedziała Agnieszka Stachowicz, Co-Head of Platige Broadcast w Platige Image.

Zaletą rozwiązania stworzonego przez Platige Image jest jego spora elastyczność. System nie jest ustawiony na sztywno. Dzięki temu wielkość, kształt i gęstość ekranu, ilość zastosowanych komputerów, rodzaj kamery i obiektywy można dobierać do indywidualnych potrzeb.

W przypadku tej technologii nie ma jednej, właściwej specyfikacji technicznej. Wszystko zależy od potrzeb danego projektu. Najlepszym rozwiązaniem jest ścisła współpraca reżysera, pionu scenograficznego oraz Platige od strony technologicznej i graficznej. W przypadku rzeczywistych miejsc, do których chcemy się wirtualnie przenieść, istotna jest jak najlepsza dokumentacja zdjęciowa lub skan 3D przestrzeni, którą chcemy odtworzyć. Jednak technologia to jedno, to co nas wyróżnia to wiedza, którą zdobyliśmy przez setki godzin spędzonych na rozwijaniu i dopracowywaniu naszego rozwiązania, a także ponad 20 lat doświadczenia w produkcji i postprodukcji filmowej.” – powiedział Piotr Kierzkowski, Lead Designer.

Ekran LED zamiast zielonego ekranu

Ekran LED, w porównaniu do zielonego ekranu, daje twórcom unikalne korzyści. Wszyscy uczestnicy zdjęć pracujący za i przed kamerą widzą i czują, w jakiej przestrzeni się poruszają. Nie muszą sobie tego wyobrażać, mogąc skupić się na odgrywaniu roli, a także na idealny ustawieniu kadru. Co więcej, nie trzeba stosować dodatkowych efektów specjalnych, gdyż kamera rejestruje prawdziwe odbicia treści wyświetlanych na ekranie LED na obiektach zdjęciowych. To spora oszczędność czasu i pieniędzy.

Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy greenscreen, czy ekran LED, tło jest cyfrowe, przy czym w realizacji greenscreenowej zostaje włożone w materiał zdjęciowy i wymaga to trackingu kamery, który polega na odtworzeniu jej ruchu dzięki zamontowanym na planie trackerom. W przypadku scenografii wirtualnej tracking odbywa się w czasie rzeczywistym, na planie i informacja o nim jest zapisywana w sposób zautomatyzowany. Na pewno są projekty, w których greenscreen będzie równie dobrym rozwiązaniem, naszym celem nie jest jego wyeliminowanie.” – wyjaśnia Michał Lewicki, Senior Technical Designer.

Augumented Reality

Platige Image oferuje również możliwość pracy z Augumented Reality, czyli dodatkową warstwą graficzną dodawaną „on top” na sygnał z kamery. Efekty AR są w pełni zsynchronizowane z kamerą. Z powodzeniem może więc funkcjonować jako wirtualne uzupełnienie fizycznej scenografii.

Wirtualna rzeczywistość to nie tylko efekty specjalne w grach, czy filmach. Doskonale sprawdza się przy projektowaniu samochodów, jak również jest wykorzystywana przy leczeniu depresji, rehabilitacji osób po udarach i leczeniu onkologicznym oraz kardiologicznym.

Platige Image

Platige Image to studio produkcji i postprodukcji, specjalizuje się w grafice komputerowej, animacji 3D i efektach wizualnych na potrzeby filmu, rozrywki i reklamy. Produkuje masowe imprezy i realizuje projekty na potrzeby transmisji na żywo dla studiów telewizyjnych z użyciem technologii Vizrt. Jest szczególnie cenione za animacje tworzone dla znanych na całym świecie studiów produkujących gry wideo.

Zespół składa się z ponad 200 profesjonalistów z branży kreacji: reżyserów, reżyserów kreatywnych, grafików, animatorów i producentów. Działa już ponad 20 lat. Studio zostało uhonorowane licznymi nagrodami i wyróżnieniami, m.in. BAFTA, EFA, Goya i SIGGRAPH. Było również nominowane do Oscarów, Złotej Palmy Festiwali Filmowego w Cannes oraz Złotego Lwa Festiwalu Filmowego w Wenecji.

Jeśli nie kojarzycie produkcji tego studia, to zachęcamy do przejrzenia ich portfolio na ich kanale YouTube. Poniżej zamieszczamy kilka godnych polecenia materiałów.

Źródło: Platige Image

Dodaj komentarz