Tesla nie zarabia na sprzedaży samochodów
To może wydawać się dziwne, ale Tesla nie zarabia na sprzedaży samochodów. Zysk netto firmy pochodzi z innego źródła i w perspektywie kilku kwartałów na pewno ono nie wyschnie. Do tego czasu Elon Musk musi wypracować inne sposoby na zarabianie. Na pewno pomoże w tym rosnąca popularność magazynów energii i instalacji fotowoltaicznych, ale to nie wystarczy do zadowolenia akcjonariuszy. Wiemy jedno. Na pewno zostaniemy zaskoczeni.
Dziś jednak w wypracowaniu zysku pomaga Tesli amerykańskie prawo. Aż 11 stanów wymaga, aby każdy producent samochodów sprzedawał określony procent pojazdów zeroemisyjnych. Jeśli nie mogą, muszą posiłkować się cudzą produkcją, „pożyczając” ją od innych. Oczywiście nie za darmo, a skoro Tesla nie ma w ofercie samochodów spalinowych, nie obowiązują jej te przepisy i może swobodnie na tym zarabiać. To bardzo lukratywny biznes, bo tylko w ciągu ostatnich pięciu lat firma zarobiła na „pożyczaniu” uprawnień 3,3 miliarda dolarów. Prawie połowa tej sumy przypada na rok 2020. To właśnie dzięki 1,6 miliarda dolarów z tych transakcji Tesli udało się wypracować zysk w wysokości 270 milionów dolarów. Może nie taki, jakiego oczekiwali akcjonariusze, ale jednak firma wyszła zdecydowanie na plus.
Tesla traci pieniądze sprzedając samochody
Gordon Johnson z GLJ Research bardzo zwięźle skomentował tę sytuację: „Ci faceci tracą pieniądze, sprzedając samochody. Zarabiają na sprzedaży uprawnień, a one się niedługo skończą”. Jest w tym sporo prawdy, bo wielu producentów już ogłosiło lub za chwilę ogłosi ostateczne rozstanie się z silnikami spalinowymi. Całkiem niedawno Nissan ogłosił, że do 2050 roku osiągnie neutralność węglową. General Motors też nie zostaje w tyle i do 2035 roku ma przestawić produkcję na pojazdy elektryczne.
Tesla również dostrzega ten problem. Dyrektor finansowy firmy Zachary Kirkhorn potwierdza: Nie planujemy biznesu w oparciu o ten obszar, bo jest on nieprzewidywalny. Jeszcze przez kilka kwartałów będziemy pewnie na nim zarabiać, ale trudno powiedzieć jak długo”.
Źródło: CNN
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.