Samsung wyprodukuje układy Tesla Hardware 4 do samochodów autonomicznych

Samsung wyprodukuje układy Tesla Hardware 4 do samochodów autonomicznych

26 stycznia 2021 0 przez Maciej Lewczuk

Jak donoszą media z Korei Południowej, Samsung może wyprodukować układy Tesla Hardware 4 do samochodów autonomicznych. Nowe procesory wykonane mają być w technologii 5 nm.

Tesla projektuje własne procesory

Tesla to firma produkująca od lat popularne samochody elektryczne, które mogą korzystać technologii Full Self-Driving, czyli w pełni autonomicznej jazdy. Dzięki wbudowanym w auto kamerom i licznym czujnikom możliwa jest jazda, w której samochód dowiezie użytkownika z punktu A do B bez jego ingerencji.

Jest to jeden z najczęściej dyskutowanych tematów przez entuzjastów pojazdów tej marki, a także osoby pasjonujące się samochodami elektrycznymi, sztuczną inteligencją i nowinkami technicznymi.

Aby system autonomicznej jazdy działał, potrzebne są procesory o dużej mocy zdolne do przeliczania ogromnych porcji danych dostarczanych przez układy auta. Do systemu Tesla Autopilot wykorzystywano układy produkowane przez Nvidię, ale ich moc była niewystarczająca.

Tesla postanowiła zatem zaprojektować własny układ, który będzie od samego początku przeznaczony do obsługi podsystemów w samochodach i zdolny do wykorzystania w systemie Full Self-Driving.

Już w 2016 roku Tesla zatrudniła najlepszych fachowców zajmujących się projektowaniem układów scalonych, na których czele stanął Jim Keller. Po niemal trzech latach udało się zaprezentować komputer wykorzystujący procesory zdolne do przetworzenia danych pozwalających na samodzielną jazdę samochodów – Hardware 3.0 (HW 3.0). System ten był podobno w tamtym czasie ponad 21 razy szybszy od procesorów Nvidii, a zużywał niewiele więcej energii.

Elon Musk zapowiada Hardware 4

Po premierze Hardware 3 Elon Musk zapowiedział, że trwają prace nad jeszcze nowszym układem. Wszystko po to, aby zapewnić jeszcze większe bezpieczeństwo ludziom podróżującym autami jego firmy. Wyznaczył też cel, w którym układ powinien pojawić się dwa lata po premierze HW3. Oznacza to, że procesor wraz z płytą główną komputera powinien zostać zaprezentowany jeszcze w tym roku.

Procesor Hardware 4 ma podobno korzystać z rdzeni Cortex A75 i najnowszych układów szybkiej pamięci. Ma mieć systemy znacznie szybciej przetwarzające dane, co powinno zapewnić współpracę z kamerami o wyższej rozdzielczości, wykorzystywać najnowsze systemy HDR i inne sztuczki. Wszystko po to, aby rozpoznawać nawet małe i niezbyt kontrastowe obiekty z większej odległości i w czasie zróżnicowanych warunków pogodowych.

Czy możliwa jest współpraca firm Tesla i Samsung?

W ubiegłym roku spekulowano, że układy Tesla Hardware 4 mogą zostać wyprodukowane przez tajwańską firmę TSMC. Dysponuje ona technologią do budowy układów w procesie 7 nm.

Obecnie koreańskie media donoszą, że Tesla i Samsung mają współpracować przy tworzeniu najnowszych procesorów do samochodów autonomicznych. Układy będą produkowane w procesie 5 nm, przy wykorzystaniu naświetlania EUV (ekstremalnym ultrafioletem).

Wszystko wskazuje na to, że Samsung stawia na tworzenie elektroniki do pojazdów autonomicznych. Wydaje się to najrozsądniejszą wersją przyszłości w branży samochodowej. Widać to po reorganizacji firmy. Przeniesiono sporą część ludzi z pracy nad systemami wspomagania jazdy ADAS do działów zajmujących się jazdą autonomiczną IVI (In-Vehicle Infotainment).

Ważne jest to, że obecne układy Tesli także produkowane są przez Samsunga, ale wykorzystywany jest proces technologiczny 14 nm.

Kiedy zobaczymy pierwsze samochody autonomiczne z Tesla Hardware 4?

Jak wspomnieliśmy, procesory maja pojawić się jeszcze w tym roku. Tesla zapowiedziała ich produkcję na czwarty kwartał 2021 roku. To oznacza, że w pojazdach będą montowane najprawdopodobniej już w 2020 roku.

Do tego czasu najprawdopodobniej pojawi się pełna wersja systemu Full Self-Driving, zapowiadanego przez Elona Muska. No chyba, że nadal będzie ona w wersji beta. Wykorzystując obecny Hardware 3, samochód Tesli jest w stanie przejechać 600 km bez ingerencji użytkownika!

Źródło: Asia E