Telefony komórkowe – nowy kanał sprzedaży

10 czerwca 2008 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Wyniki badań przeprowadzonych przez firmę Cisco świadczą o tym, że urządzenia mobilne stwarzają branży handlowej istotną możliwość rozwoju, udostępniając klientom nowy sposób dokonywania zakupów.

Przeprowadzone już po raz trzeci doroczne badanie rynku handlu elektronicznego wykazuje, że urządzenia mobilne szybko stają się ważnym kanałem sprzedaży obok tradycyjnych sklepów, stron internetowych i katalogów. Rozwój sieci społecznościowych i zaawansowanych technologii mobilnych spowodował przewartościowanie zachowań w sieci i stwarza sprzedawcom możliwość sięgnięcia po nowe źródła przychodów przez wdrożenie strategii dla klientów mobilnych.

Badanie handlu elektronicznego zostało przeprowadzone przez Cisco Internet Business Solutions Group (IBSG), dział firmy zajmujący się globalnym konsultingiem strategicznym, współpracujący z firmami z listy Global Fortune 500 i organizacjami sektora publicznego w celu ułatwienia im transformacji sposobu prowadzenia działalności.

Badania Cisco IBSG, które objęły 45 sprzedawców z Ameryki Północnej i Europy, należących do trzech kategorii (Global 500, Web 15 i innowatorzy), uwzględniały dwa aspekty zakupów przez sieć z punktu widzenia konsumentów. Pierwszy to możliwości „fundamentalne”, będące niezbędnymi cechami sklepów sieciowych. Obejmują one intuicyjny, graficzny interfejs użytkownika, możliwości wyszukiwania oraz wygodny proces dokonywania zakupu. Drugi to „nowe”, bardziej zaawansowane możliwości, takie jak elementy sieci społecznościowych i wielokanałowa integracja, nadające doświadczeniom klientów nowy wymiar.

Możliwości związane z handlem elektronicznym wciąż rosną. Forrester Research ocenia, że wartość sprzedaży online sięgnie w tym roku 204 miliardów USD, zaś do roku 2012 sięgnie 335 miliardów USD. Handel elektroniczny stanowi w USA 6 % sprzedaży detalicznej ogółem.

Obecnie liczba abonentów telefonii komórkowej na świecie (3,3 miliarda) jest trzykrotnie większa od liczby użytkowników Internetu (1,3 miliarda). Cisco spodziewa się, że rozwój mobilnego handlu podążać będzie podobną ścieżką, jak rozwój telefonii komórkowej. Pionierzy tej branży już znajdują sposoby wykorzystania telefonów komórkowych przy wielokanałowym świadczeniu usług. W podstawowym wariancie wykorzystują wiadomości SMS do informowania o promocjach, odpowiadania na pytania klientów i udzielania informacji o dostępności produktów.