Tablet – hitem 2012

31 grudnia 2012 0 przez Marcin Kaczmarek

Tablety podążają śladami smartfonów – ich sprzedaż rozkręca się do niewyobrażanych rozmiarów. W mijającym roku na świecie sprzedało się ok. 122 mln sztuk, w Polsce około 350 tysięcy. To bardzo dobra informacja nie tylko dla ich producentów, dystrybutorów i resellerów, ale dla całej branży. Dla tych, którzy produkują i sprzedają akcesoria, piszą gry i aplikacje. Również dla tych, którzy dopiero planują wejść na rynek urządzeń mobilnych. 

Tablety a smartfony

W ciągu ostatnich lat smartfon stał się przedmiotem codziennego użytku – z takiego urządzenia korzysta już miliard ludzi, a sprzedaż nadal dynamicznie rośnie. Wszystko wskazuje na to, że w roku 2012 na świecie uda się sprzedać około 680 mln smartfonów, co oznacza 45-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

Jednak to nie smartfony, a tablety dają największe szanse na rozwój rynku. Obecnie jeszcze w wielu środowiskach są traktowane jako zbytek i ekstrawagancja, a wielkość ich sprzedaży – w porównaniu do smartfonów – jest trzykrotnie niższa. Według najnowszych szacunków IDC, w kończącym się roku do sklepów ma trafić ok. 122 mln tabletów. To o 2/3 więcej niż przed rokiem. Pod względem wzrostu sprzedaży tablety można z pewnością uznać za hit 2012 roku.


Tablety na świecie

Rzeczywistość przerosła najśmielsze oczekiwania największych firm konsultingowych. Jedna z historycznych prognoz IDC z kwietnia 2010 roku, czyli w momencie rozpoczęcia sprzedaży iPada, mówi o dynamicznym rozwoju nowego segmentu rynku, który do końca roku 2010 miał się zamknąć liczbą 7,6 mln sprzedanych sztuk urządzeń. Pół roku później było już wiadomo, że od stycznia do grudnia 2010 sprzedano ponad 17 mln iPadów, a także 3,3 mln tabletów z Androidem. Analitycy pomylili się o 160%! Naturalnie, w takiej sytuacji prognozy 2- czy 3-letnie można włożyć między bajki. 

Sprzedaż tabletów 2010-2016

Warto przeanalizować układ sił na rynku tabletów, który jest podobny do rynku smartfonów (dwa urządzenia z iOS, bardzo rozdrobniona oferta urządzeń z Androidem). W smartfonach system Google już dwa lata temu "przeskoczył" pod względem popularności iOS. W tabletach takiej analogii jeszcze nie widać. Nadal najlepiej sprzedają się urządzenia Apple, które stanowią około 60% rynku, w czym największą zasługę ma iPad mini. Setki modeli z Androidem to około 35% rynku.

Najbliższe lata

Dalsze prognozy odnośnie sprzedaży tabletów są bardzo ostrożne. Oczywiście sprzedaż będzie nadal rosnąć, ale jej dynamika ma spadać. Według IDC, za 4 lata roczna sprzedaż osiągnie wartość 283 mln sztuk. To skrajnie niska wartość, ale są też znacznie bardziej optymistyczne. Na przykład firma BI Intelligence przewiduje, że w 2016 roku sprzeda się 442 mln urządzeń.

Jeśli chodzi o rozkład sił na rynku, nikt nie chce przyznać, że iOS na tabletach w końcu przegra z Androidem, jak to miało miejsce w smartfonach już dwa lata temu. Prognozy sięgają 2016 roku, kiedy systemy Apple, Google i Microsoftu będą obecne na 50%, 40% i 10% tabletów (dane IDC). Nam wydaje się to niemożliwe. Przecież tablety są trzy lata "do tyłu" za smartfonami, nie nasyciły jeszcze tak mocno rynku. W miarę tego procesu, docierają do coraz szerszych, coraz mniej zamożnych grup użytkowników, dlatego całkiem szybko rośnie udział tanich produktów z Androidem. Wydaje się więc bardzo prawdopodobne, że już pod koniec 2013 roku system Google trafi do większości sprzedawanych produktów, natomiast iPad stanie się klasą premium.

Windows w tabletach będzie systemem niszowym, podobnie jak w smartfonach – co do tego wszyscy analitycy się zgadzają. W ciągu najbliższych 3-4 lat ma być obecny na około 10% urządzeń.

Tablety w Polsce

Polska jest właśnie jednym z tych krajów, który mocno przyczynia się do wzrostu popularności Androida. Co prawda, dane dotyczące naszego rynku pochodzą z różnych źródeł i są szczątkowe, jednak optymistyczne prognozy IDC (bo w przypadku tabletów pesymistyczne się nie sprawdzają) mówią o sprzedaży 350 tys. sztuk w 2012 roku.

Według statystyk serwisu Ceneo.pl, zdecydowanie największe zainteresowanie (84%) budzą urządzenia z Androidem, zaledwie 9% poszukuje iPada. Manta Multimedia, która oferuje kilka modeli z Androidem, chwali się sprzedażą na poziomie 100 tys. sztuk (od stycznia do listopada br). Ogromną popularnością cieszyły się najtańsze tablety GoClever – słynny już model z Biedronki sprzedał się w ciągu jednego dnia w liczbie 12 tys. sztuk.

Część sprzedawanych w Polsce urządzeń trafia do klientów poprzez operatorów GSM. Na pewno są to droższe urządzenia (Apple, Samsung), ale nie wiadomo, jaka jest ich liczba.


Źródło: własne