Spada zadowolenie z pracy w Polsce – praca zdalna kluczowa dla większości pracowników
Z najnowszej, ósmej edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków” wynika, że poziom zadowolenia wśród Polek i Polaków znacząco spadł. Wymiar pracy zdalnej oraz możliwość zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym mają teraz istotny wpływ na szczęście zawodowe aż dla 74 proc. zatrudnionych.
Współczynnik szczęścia w pracy wynosi obecnie 5,8 w 10-punktowej skali, podczas gdy rok temu było to 6,8. Również ocena starań pracodawców w zakresie dbania o zadowolenie pracowników spadła do 4,7 punktu. Odsetek osób, które poleciłyby swojego pracodawcę, zmniejszył się z 31 proc. do zaledwie 19 proc.
Głównym czynnikiem wpływającym na poczucie szczęścia zawodowego pozostaje dobre wynagrodzenie, wskazane przez ponad 86 proc. ankietowanych. Najbardziej pożądany poziom zarobków to przedział od 7 tys. do 12 tys. zł netto, na co wskazuje 44 proc. respondentów. Jednocześnie największa grupa badanych, stanowiąca 33 proc., zarabia między 4,5 a 7 tys. zł netto.
Nie dziwi fakt, że osoby uważające swoją sytuację zawodową za stabilną (ok. 70 proc. badanych) mają wyższy współczynnik szczęścia wynoszący 6,4. Wśród tych, którzy obawiają się o swoje zatrudnienie, współczynnik ten wynosi jedynie 4,2.
Praca zdalna i work-life balance na pierwszym planie
Oprócz wynagrodzenia, kluczowe dla poczucia szczęścia stały się: poczucie sensu wykonywanej pracy, przyjazna atmosfera, możliwość zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz możliwość wykonywania obowiązków zdalnie. Każdy z tych czynników osiągnął około 74,5 proc. wskazań.
Wierzymy, że wyniki ósmej edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków” będą impulsem dla pracodawców do wprowadzenia zmian, które zwiększą satysfakcję ich zespołów. Szczęście w pracy to nie tylko korzyść dla pracowników – zadowolony zespół to także wyższe zaangażowanie, większa produktywność i mniejsza rotacja, co bezpośrednio przekłada się na wyniki firm. Tworzenie środowiska pracy, w którym pracownicy czują się doceniani, rozwijają się i budują dobre relacje, jest inwestycją, która zawsze się opłaca – mówi Natalia Bogdan, prezeska agencji Jobhouse, współautorka badania.
Zmniejszone zaufanie do pracodawców
Ankietowani nisko ocenili starania pracodawców w zakresie dbania o ich szczęście. W skali od 1 do 10 średnia ocena wyniosła 4,7, co oznacza spadek o 0,9 punktu w porównaniu z ubiegłym rokiem. Głównym obszarem wymagającym poprawy jest wynagrodzenie, na co wskazało 51 proc. respondentów. Kolejne miejsca zajmują możliwość rozwoju oraz poczucie sensu wykonywanych obowiązków (po 41 proc.).
Gratyfikacja finansowa, szczególnie w dobie kryzysu, nie zawsze jest dostępnym rozwiązaniem dla firm, które chcą dbać o dobrostan pracowników. Jednak o zadowolenie zespołów można troszczyć się na inne sposoby, np. poprzez budowanie silnego przywództwa, które daje przykład i przypomina o wspólnych wartościach, tworzenie relacji wewnątrz firmy, dbanie o rozwój i wymianę wiedzy czy spełnianie innych potrzeb, jak praca zdalna czy elastyczne godziny pracy – komentuje Paulina Król, Chief People and Operations Officer z No Fluff Jobs.
Preferencje pracowników ewoluują
Główne elementy zachęcające do polecania obecnego pracodawcy to oferowany wymiar pracy zdalnej (47 proc.), elastyczne godziny (46 proc.) oraz możliwość zachowania work-life balance (45 proc.). Dobre wynagrodzenie znalazło się dopiero na szóstym miejscu z wynikiem 37 proc.
Tworzenie szczęścia w miejscu pracy to złożone zadanie, i chociaż dobre wynagrodzenie odgrywa istotną rolę, nie jest to jedyny czynnik wpływający na satysfakcję pracowników. Wynagrodzenie musi być nie tylko konkurencyjne, ale także postrzegane jako sprawiedliwe i zasłużone. Musi też być połączone z możliwościami rozwoju i wspierającym środowiskiem pracy, aby stworzyć prawdziwe szczęście w pracy – dodaje Paweł Jemioł, dyrektor pionu operacji w Grupie Nordea, partner raportu.
O badaniu „Szczęście w pracy Polaków”
Badanie zostało przeprowadzone na próbie 1016 osób z wykształceniem średnim i wyższym, głównie pracujących w dużych miastach. Ankietę online zrealizowano w dniach 24 września – 22 października 2024 roku.
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.