Sprzedaż Windows gwałtownie maleje?

27 stycznia 2011 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Analitycy spodziewają się, że w nadchodzącym raporcie finansowym za drugi kwartał roku fiskalnego roku Microsoft przyzna się do spadku sprzedaży licencji Windows o 25 procent.

Sprzedaż systemu operacyjnego Microsoft ma według przewidywań przynieść korporacji między wrześniem a grudniem 2010 roku 5,25 mld dolarów przychodu – mniej o 27 proc. niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Analizując dane trzeba jednak pamiętać, że rok wcześniej Microsoft doliczył do wyniku sprzedaży kopie Windows rozprowadzone na rynku w ciągu pierwszego kwartału, których nabywcy skorzystali potem z programu aktualizacji do Windows 7.

Nie zmienia to jednak faktu, że sprzedaży Windows wydaje się być ustabilizowana i nie zmieniać się, podczas gdy zainteresowanie systemami Apple iOS i Google Android, stosowanymi w tabletach, rośnie w geometrycznym tempie.

Z analizy wyników pierwszego kwartału i prognoz wyników drugiego można wywnioskować, że sprzedaż Windows w tym okresie wzrosła o 1 proc. Jako, że Microsoft głośno chwali się, że Windows 7 jest entuzjastycznie przyjmowany przez przedsiębiorstwa, które masowo migrują z używanego do tej pory systemu Windows XP, korporacja musi widzieć wzrost zainteresowania Windows na rynku użytkowników indywidualnych, który przynosi producentowi 80 proc. przychodów ze sprzedaży systemu.

Wyniki te zdają się potwierdzać prognozy mówiące o ogromnej popularności tabletów – jak wynika z zapowiedzi, jedna trzecia klientów zamiast kupić komputer PC z systemem Windows zwróci się raczej po tablet z iOS lub Androidem.

Taki rozwój sytuacji może tłumaczyć, dlaczego Microsoft zdecydował się na przygotowanie przyszłej wersji systemu, znanej jako Windows 8, także w wersji na procesory ARM, używane w tabletach.