Sprzedaż notebooków ostro w górę

14 września 2006 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Sprzedaż komputerów przenośnych wzrosła w Polsce podczas pierwszego półrocza o 67% w porównaniu do analogicznego okresu 2005.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2005 roku nabywców znalazło 180 tysięcy notebooków. W tym roku jest zdecydowanie lepiej – sprzedano juz 300 tysięcy mobilnych komputerów. Zmienia się także zakres cenowy wybieranych przez użytkowników konstrukcji: najchętniej kupowano jednostki najtańsze – między 2 a 2,5 tys. zł – oraz te najdroższe – powyżej 5 tys. zł.

Średnia dynamika wzrostu sprzedaży notebooków w Europie wyniosła 30%. W naszym regionie – Europie Środkowo-Wschodniej – większym od Polski wzrostem może pochwalićsię Rumunia, gdzie sprzedaż zwiększyła się o 100% (z 30 tys. do 60 tys. sztuk).

W Niemczech sprzedano w pierwszym półroczu 1,8 mln notebooków, co oznacza 10%-towy wzrost w stosunku rocznym. We Francji rynek zwiększył się o 3%.
Według Gartnera, w drugim kwartale 2006 sprzedano łącznie 146 tysięcy notebooków. Liderem rynku jest Toshiba, która dostarczyła 32,6 tys. maszyn (22,3% rynku). Drugi jest Fujitsu-Siemens, który sprzedając 25,1 tys. notebooków zagarnął 17,2% rynku.

Na trzeciej pozycji ulokowało się HP z 19,4 tysiącami sprzedanych maszyn i 13,3%-wym udziale w rynku. Na czwarte miejsce awansował ASUS z 16,5 tys. komputerów (11,3% rynku). Zeszłoroczny lider, Acer, zdołał sprzedać 12,1 tys. sztuk.

Dalsze miejsca zajmują odpowiednio Lenovo, Dell, Maxdata, BenQ oraz Optimus. Pozostali dostawcy sprzedali łącznie 13,7 tys. notebooków, zaś ich udział rynkowy sięgnął 9,4%.