Serwisy społecznościowe zagrażają bezpieczeństwu

12 lipca 2008 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Badanie przeprowadzone przez firmę Trend Micro wśród użytkowników komputerów w firmach wykazało, że coraz więcej pracowników łączy się z serwisami społecznościowymi opartymi na technologiach Web 2.0 za pośrednictwem sieci przedsiębiorstw.
 
Badania obejmujące 1600 pracowników przedsiębiorstw w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Japonii wykazały, że aż 19% respondentów (w porównaniu z 15% w 2007 r.) odwiedzało serwisy społecznościowe. Serwisy te, zwykle zbudowane za pomocą technologii Web 2.0, należą do głównych celów cyberprzestępców i twórców szkodliwego oprogramowania, którzy do przynoszących zysk ataków wykorzystują ich interaktywność i popularność.

Oprócz serwisów społecznościowych na technologii Web 2.0 oparte są także blogi, serwisy typu wiki oraz narzędzia ułatwiające współpracę. Jak wynika z ostatniego raportu i prognozy firmy Trend Micro na temat zagrożeń internetowych (Threat Report & Forecast), liczba takich zagrożeń w aplikacjach Web 2.0 osiągnęła w styczniu 2008 r. niemal 1,5 miliona, w porównaniu z niewiele ponad milionem zagrożeń w grudniu 2007 r.

W ciągu ostatnich 6-12 miesięcy analitycy badający zagrożenia z firmy Trend Micro odkryli w wielu serwisach społecznościowych różne formy szkodliwego oprogramowania. Jeden z takich popularnych portali został w 2007 r. zainfekowany banerami reklamowymi, które instalowały szkodliwe pliki i programy na komputerach ofiar. W innych serwisach znaleziono wbudowane kody kierujące użytkowników na fałszywe strony w celu kradzieży ich tożsamości i danych osobowych. Serwisy społecznościowe mogą też być siedliskiem oprogramowania typu adware i programów szpiegujących.

W Wielkiej Brytanii procent użytkowników, którzy odwiedzali serwisy społecznościowe za pośrednictwem sieci firmowych, wyraźnie wzrósł — z 11% w 2007 r. do 27% w 2008 r. (w Niemczech — odpowiednio z 9% do 13%).

W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemczech liczba pracowników, którzy przeglądają serwisy społecznościowe w pracy, rośnie szybciej w dużych niż w małych firmach.

Inaczej jest w Japonii, gdzie pracownicy małych firm odwiedzają serwisy społecznościowe częściej niż ich koledzy zatrudnieni w wielkich przedsiębiorstwach.

W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemczech pracownicy mobilni częściej odwiedzają serwisy społecznościowe niż osoby pracujące w biurze.

45% respondentów przyznało się do wysyłania informacji poufnych pocztą internetową, która — jak wynika z badań — jest najczęściej używaną aplikacją typu Web 2.0. W Niemczech robi to ponad połowa użytkowników komputerów firmowych.

W latach 2007-2008 odsetek użytkowników urządzeń mobilnych, którzy przyznali się do wysyłania informacji poufnych pocztą internetową, wzrósł najbardziej w Wielkiej Brytanii (z 30% w 2007 r. do 49% w 2008 r.) i w Niemczech (odpowiednio z 51% do 64%).

W Japonii częściej niż w innych krajach pracownicy przeznaczają ponad godzinę dziennie na korzystanie z aplikacji Web 2.0 w sieci przedsiębiorstwa lub podczas pracy zdalnej.