Rozwój e-commerce w Polsce

6 czerwca 2006 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Według szacunków firmy badawczej Gemius SA, zainteresowanie internetowymi zakupami będzie systematycznie wzrastać.
Handlowa hossa nie ominie w tym roku sklepów i aukcji internetowych. Polscy internauci, jak czytamy w raporcie „E-commerce w Polsce 2006”, nie tylko częściej niż w roku ubiegłym dokonują zakupów on-line, ale i chętniej przeznaczają na ten cel większą ilość pieniędzy.

Od 2005 roku liczba internautów, którzy dokonali kiedykolwiek zakupu w internecie, wzrosła o blisko jedna trzecią, z 41 do 55% Warto podkreślić, że wśród polskich konsumentów aukcje internetowe są bardziej popularne niż sklepy – w tych pierwszych kupowało 77% internautów, podczas gdy w tych drugich – 57%. Jednak to w sklepach internetowych polscy internauci zostawią więcej gotówki.

Na zakupy w sieci częściej decydują się mężczyźni, osoby w wieku 25-34 lata, z wykształceniem pomaturalnym, licencjackim lub wyższym i zarabiające powyżej 3000 złotych netto miesięcznie. Obecnie 2/3 internautów kupujących on-line wirtualny koszyk zapełnia przynajmniej kilka razy w roku. Aż 38% internautów, którzy więcej niż jeden raz dokonali zakupu przez Internet, zamierza w przyszłości kupować częściej niż dotychczas, zaś prawie połowa (46%) – tak samo często. Rzadsze zakupy deklaruje jedynie 1 procent badanych.

„Prezentowany raport jest efektem realizacji drugiej fali badania poświęconego w całości opiniom i postawom polskich internautów odnośnie handlu elektronicznego w Polsce” – podkreśla Artur Zawadzki, Wiceprezes Zarządu Gemius SA – „Złożone analizy porównawcze, na które położony został szczególny nacisk, nie tylko przedstawiają jak zmienił się stan polskiego e-commerce na przełomie roku, ale także pozwalają zaplanować przyszłe działania marketingowe w dłuższej perspektywie czasowej”.