Raport Związku Przedsiębiorców i Pracodawców – trzeba uszczelnić system ceł i podatku VAT dla zagranicznych firm

Raport Związku Przedsiębiorców i Pracodawców – trzeba uszczelnić system ceł i podatku VAT dla zagranicznych firm

14 października 2020 0 przez Maciej Lewczuk

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców przygotował raport o systemie celnym oraz podatkowym dla przesyłek od pozaunijnych sprzedawców e-commerce. ZPP uważa, że trzeba uszczelnić system ceł i podatku VAT dla takich firm.

E-commerce na świecie

ZPP zauważa, że sektor e-commerce zyskuje na znaczeniu w światowej, a także w polskiej gospodarce. Wpływ na to zjawisko ma m. in. epidemia koronawirusa COVID-19. Jak podaje Związek, w Polsce w 2020 roku rynek urośnie o 1/5 w porównaniu do poprzedniego roku.

Sprzedaż przez internet umożliwiła przetrwanie rodzimych producentów w okresie kryzysu epidemicznego przez zapełnienie ubytków sprzedaży w kanałach tradycyjnych. Do 2025 roku, sprzedaż w e-kanałach stanowić będzie 20 proc. rynku. Innymi słowy, kto za 5 lat nie będzie sprzedawał w sieci, straci co czwartego klienta.

Polska jest dużym i atrakcyjnym rynkiem dla platform i sprzedawców e-commerce. Polacy masowo polubili zakupy online. Pole gry dla sprzedawców i konsumentów jest jednak nierówne. Nie ma równych zasad konkurowania między polskim a chińskim e-commerce. Chińskie przedsiębiorstwa mają do dyspozycji szereg instrumentów rodzimego wsparcia publicznego oraz wykorzystują luki w polskim systemie danin publicznych w sposób daleko niekonkurencyjny” – mówi Marcin Nowacki, Wiceprezes ZPP.

Wszyscy chcemy płacić za towary jak najmniej. To oczywiste. Zapewnienie jak największej różnorodności produktów, konkurencji i liczby podmiotów działających w branży e-commerce leży w interesie nas wszystkich. Jednocześnie, zasady działania w sektorze musza być równe i przejrzyste” – zauważa Piotr Palutkiewicz, zastępca Dyrektora Departamentu Prawa i Legislacji ZPP.

Rekomendacje Związku Przedsiębiorców i Pracodawców dotyczące systemu ceł i podatku VAT

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców przedstawił szereg rekomendacji mających na celu zapewnienie uczciwej i wysokiej konkurencji w branży e-commerce.

Raport Związku Przedsiębiorców i Pracodawców - PDF

Wśród rozwiązań znalazła się m. in. konieczność wprowadzenia systemu informatycznego w ramach e-administracji, który posłuży do opłacania stawek celnych oraz jego integracja z systemami platform e-commerce.

Równolegle dzięki wprowadzeniu nowoczesnego i przyjaznego klientom systemu do opłacania ceł, łatwiejsza będzie kontrola, ewentualne opodatkowanie i clenie przesyłek pocztowych z rynków pozaunijnych. Dzięki temu Skarb Państwa może zyskać rokrocznie ponad 2 mld zł” – uzupełnia Marcin Nowacki.

ZPP wskazuje również, że należy wykorzystać unijne środki finansowe z Krajowego Planu Odbudowy po kryzysie COVID-19 na wprowadzanie rozwiązań właśnie w zakresie e-administracji celnej i podatkowej.

Przed Polską są także prace związane z wdrożeniem do polskiego porządku prawnego, unijnych reguł dotyczących zasad zawierania umów na odległość oraz skuteczne egzekwowanie standardów obowiązujących na terenie Wspólnoty” – dodaje Piotr Palutkiewicz.

Autorzy raportów wskazują także na konieczność ustanowienia przez sprzedawców spoza UE przedstawiciela w państwach Unii Europejskiej, który będzie odpowiedzialny za prawidłową egzekucję przepisów konsumenckich. W jego kompetencjach będzie także współpraca z Pocztą Polską w sprawie ułatwienia polskim eksporterom sprzedaży produktów na rynkach pozaunijnych (szczególnie chińskim) w kanale e-commerce. Pozwoliłoby to osiągnąć Poczcie Polskiej dodatkowe przychody.

ZPP apeluje również o zainicjowanie i aktywne uczestnictwo Polski w reformie systemu opłat pocztowych z Chin obowiązujących w ramach UPU. Działanie to powinno być prowadzone zarówno na forum unijnym, jak również innych forach międzynarodowych.

Na skutek wdrożenia naszych rekomendacji, ograniczone zostanie zjawisko nieuczciwej konkurencji ze strony chińskich sprzedawców i platform e-commerce. Zapewniona zostanie ochrona polskiego konsumenta na równym poziomie, bez względu na lokalizację platformy zakupu. Dzięki temu konkurencja polskich i zagranicznych sprzedawców oraz platform sprzedaży online odbywać się będzie na równych zasadach, a polskie podmioty działające w branży e-commerce będą miały równe szanse na ekspansję na rynkach międzynarodowych” – zauważa Nowacki.

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców