Raport: rynek VoIP w Polsce

30 czerwca 2009 0 przez Grzegorz Pietrzak

Wartość rynku telefonii VoIP w Polsce na koniec 2008 r. wyniosła 440 mln zł. Największą część przychodów w segmencie wygenerowali operatorzy sieci kablowych. W ostatnich latach usługi VoIP wprowadzili do swojej oferty również operatorzy telefonii stacjonarnej. Według firmy badawczej PMR, rynek VoIP w Polsce w dalszym ciągu stanowi niewielką część rynku telefonii stacjonarnej. W 2008 r. jego udział pod względem wielkości przychodów plasował się na poziomie nie przekraczającym pięciu procent.

Telefonia VoIP nadal jest traktowana przede wszystkim jako narzędzie do
wykonywania bezpłatnych połączeń „z komputera na komputer” przez
użytkowników indywidualnych. W przypadku sektora biznesowego cały czas
zdecydowana większość firm podchodzi do rozwiązań VoIP z dystansem,
traktując telefonię IP najczęściej jako narzędzie dodatkowe.

 

W segmencie użytkowników indywidualnych dominują operatorzy telewizji
kablowych, świadcząc usługi telefonii internetowej jako element pakietu
„triple play”. Na koniec 2008 r. posiadali ok. 450 tys. abonentów VoIP.
Warto dodać, że oferta cenowa sieci kablowych pozycjonowana jest z
reguły pomiędzy stawkami VoIP dostępnymi u dostawców wyspecjalizowanych
w usługach telefonii internetowej, a usługami tradycyjnej telefonii
stacjonarnej. Z jednej strony pozwala to na przyciągnięcie klientów, z
drugiej zaś na generowanie relatywnie wyższych marż.

Aby zwiększyć przewagę konkurencyjną na rynkach lokalnych swoją ofertę
o VoIP poszerzają także lokalni dostawcy internetu. Przedstawiciele
firm deklarują, że usługa nie przynosi wysokich przychodów, ale jest
sposobem na utrzymanie klientów. Oprócz wdrożeń własnych systemów
telefonii internetowej, coraz częstszą praktyką jest korzystanie przez
lokalnych ISP z platform większych dostawców.

Udział w rynku wyspecjalizowanych operatorów usług VoIP (m.in.
EasyCall, FreecoNet, HaloNet) pod względem wielkości przychodów
pozostaje niewielki. W sektorze pojawiają się opinie, że błędem było
skupienie się w przeszłości na segmencie użytkowników indywidualnych.
Obecnie operatorzy zaczynają koncentrować się na klientach biznesowych,
licząc na wyższe przychody z tytułu większego ruchu i usług dodanych.

Usługi telefonii internetowej na coraz szerszą skalę pojawiły się także
w ofercie operatorów telekomunikacyjnych, świadczących usługi telefonii
stacjonarnej. VoIP jest w tym przypadku uzupełnieniem oferty i sposobem
na zatrzymanie klientów.
W ciągu najbliższych czterech lat dynamika wzrostu rynku VoIP w Polsce
pozostanie na stabilnym poziomie. PMR oczekuje, że pozytywnie na
wartość sektora wpłynie panujące w Polsce spowolnienie gospodarcze.
Zarówno dla firm jak i gospodarstw domowych poszukujących oszczędności
na rachunkach telefonicznych VoIP może stanowić przynajmniej godną
uwagi alternatywę. Ponadto telefonia internetowa będzie w dalszym ciągu
zyskiwać popularność jako element pakietów usług telekomunikacyjnych.
Przykłady krajów Europy Zachodniej – zwłaszcza Francji – pokazują, że
taka forma oferowania usług VoIP cieszy się największą popularnością
wśród klientów indywidualnych.
Z drugiej strony różnice w cenach połączeń w tradycyjnej telefonii i
VoIP stopniowo zaczynają się zacierać. W efekcie telefonia internetowa
sukcesywnie traci swoją największą przewagę konkurencyjną – wyraźnie
niższe stawki za połączenia. W dalszym ciągu jednak o zaletach
telefonii IP będzie stanowić możliwość wykonywania bezpłatnych połączeń
w sieci oraz szeroki zakres usług dodanych.

W dłuższym okresie spodziewamy się stopniowej migracji abonentów z
telefonii tradycyjnej do VoIP, czemu będą sprzyjać przede wszystkim
inwestycje operatorów w rozwój sieci NGN. Jednak ze względu na
odsuwanie inwestycji w czasie, przeniesienie środka ciężkości w stronę
telefonii komórkowej, a także wspomniane spadki cen połączeń w
telefonii stacjonarnej, proces ten będzie przebiegał dużo wolniej niż
jeszcze kilka lat temu zakładali sami uczestnicy rynku.

Tekst został przygotowany na podstawie danych
zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR – Rynek VoIP w Polsce
2009. Prognozy rozwoju na lata 2009-2012.