Raport: polskie przedsiębiorstwa w sieci

18 lipca 2009 0 przez Grzegorz Pietrzak

Według badań GUS (www.stat.gov.pl) tylko 65% firm posiada swoją firmową stronę internetową. Wynik ten i tak nie przedstawia pełnej skali zjawiska, bowiem w badaniu wzięto pod uwagę przedsiębiorstwa zatrudniające dziesięciu lub więcej pracowników. Można zatem przyjąć – z dużym marginesem błędu – że gdyby zbadano mniejsze firmy, odsetek ten spadłby poniżej 50%. Dane Eurostatu z kolei przyznają Polsce 53 punkty. Znajdujemy się za liderem stawki – Szwecją, o ponad 30 punktów z tyłu. Wyprzedzają nas również między innymi Niemcy, Dania, Finlandia i Wielka Brytania (kolejno 78, 84,  81 i 75 punktów). Najbliżej naszego wyniku znalazła się Hiszpania i Malta (odpowiednio 49 i 57). warto też powiedzieć, że znajdujemy się 12 punktów poniżej europejskiej średniej wynoszącej 65.

Co stoi za tak niskim wynikiem polskich przedsiębiorstw? Jest to
szczególnie zaskakujące w kontekście digitalizacji polskich firm.
Prawie wszystkie, bo aż 94%, posiada dostęp do internetu. W ponad 3/4
przypadków jest to dostęp szerokopasmowy.

Wielu klientów, zwłaszcza z niewielkich,
rodzinnych firm, ma bardzo wiele obaw dotyczących zamawiania i obsługi
stron internetowych. Często firmie wydaje się, że koszty stworzenia
strony są bardzo wysokie a jej obsługa jest szalenie skomplikowana.
Ważne jest, by w tym momencie obalić fałszywe mity i wytłumaczyć, że
nowoczesne systemy zarządzania treścią pozwalają edytować zawartość
strony z łatwością porównywalną do tworzenia prostych dokumentów w
edytorze tekstu. Jeśli zastanowić się nad jednorazowymi kosztami, to są
porównywalne ze średniej wielkości akcją rozdawania ulotek. W
przeciwieństwie do folderów, strona jest formą trwałą – broszury
skończą się po miesiącu, a strona może działać latami, wciąż zdobywając
dla firmy nowych klientów
– powiedziała Marcelina Thiel, Junior Sales Specialist z wrocławskiego Internet Works.

Dla przeciętnego użytkownika sieć jest pierwszym miejscem poszukiwania
informacji na temat produktów i usług. W najnowszym sondażu
przeprowadzonym przez GUS (Badanie: Cele korzystania z internetu w
sprawach prywatnych) ta pozycja znalazła się już na drugim miejscu i
została wyprzedzona tylko przez „Korzystanie z poczty elektronicznej”.
Oprócz kontaktu z klientami i budowania wizerunku, sieć pozwala też
skutecznie sprzedawać swoje produkty i usługi. W 2005 roku, w badaniu
wykonanym przez Gemius (www.gemius.pl), robienie zakupów przez internet
deklarowało niewiele ponad 40% respondentów. To samo badanie
przeprowadzone ostatnio, wykazało wzrost popularności tego sposobu
nabywania dóbr i usług o ponad połowę i osiągnęło ostateczny wynik 66%.
Badania przeprowadzone w czasie ostatnich Świąt Bożego Narodzenia
wykazały, że blisko 1/3 prezentów, które znalazły się pod choinką,
została zakupiona za pośrednictwem internetu.

Niezależnie od tego, czy firmie zależy na budowaniu swojego wizerunku
czy informowaniu o produktach sieć wydaje się być doskonałym do tego
celu medium. Jeśli przedsiębiorstwo zdecyduje się na sprzedaż swoich
dóbr i usług w sieci, może liczyć na udział w rynku, wartym tylko w
zeszłym roku 4,5 miliarda złotych. Firmy, które wciąż nie mają swoich
witryn w sieci, świadomie lub nie, skazują się na niższe obroty,
skromniejsze zyski oraz spowalniają swój naturalny rozwój, który
napędza większą sprzedaż.