Raport: dysproporcja płci w branży IT
Wyniki badania „Gender Research” przeprowadzonego przez European Schoolnet (EUN) na zlecenie firmy Cisco Systems dowodzą, że uczennice polskich szkół bardzo dobrze opanowują podstawowe umiejętności obsługi komputera, są utalentowane w zakresie technologii informatycznych i komunikacyjnych (ITC) i wybierają informatykę jako jeden ze swoich ulubionych przedmiotów. Mimo to mniej niż połowa z nich zamierza podjąć edukację wyższą w tym kierunku oraz realizować karierę zawodową w sektorze ITC.
W badaniu wzięli udział uczniowie i uczennice oraz rodzice i
nauczyciele obojga płci z pięciu europejskich krajów. Okazuje się, że
chłopcy i dziewczynki w wieku licealnym są zainteresowani technologiami
ICT w równym stopniu.
Stosunkowo duża liczba uczennic decyduje się kontynuować naukę na
technicznych uczelniach wyższych. Jednakże większość z nich nie ma
zamiaru rozpoczynać kariery zawodowej w tym sektorze.
W ciągu kilku następnych dziesięcioleci Europa będzie się borykała
z niedoborem wykwalifikowanych informatyków. Do roku 2010 raporty
przewidują 70 000 nieobsadzonych stanowisk. Liczba osób pracujących w całej Europie ulegnie zmniejszeniu z
uwagi na zmiany demograficzne i starzejące się społeczeństwo. Sytuacja
ta może zostać złagodzona poprzez wzrost zatrudnienia kobiet w sektorze
ICT.
Obecnie w branży ICT kobiety stanowią bardzo niewielki odsetek
pracowników. W 2004 roku stanowiły mniej niż 25% ogółu absolwentów
kierunków informatycznych w 27 krajach Unii Europejskiej. W sektorze ICT zaledwie 27,8% kierowników ds. systemów
komputerowych i informatycznych to kobiety. Sytuacja wygląda jeszcze
gorzej w przypadku inżynierów zajmujących się sprzętem komputerowym – odsetek kobiet wynosi zaledwie 9,6%. Kobiety zajmują jedynie 5,8%
wysokich stanowisk akademickich w dziedzinie inżynierii i technologii.
Wyniki badania pokazują, że większość dziewcząt aktualnie
zdobywających wiedzę informatyczną w szkołach średnich na terenie
Polski, Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji i Holandii jest
zainteresowana zagadnieniami ICT, jednak nawet 50% rezygnuje z dalszej
nauki i kariery w branży ICT. Po przeanalizowaniu wyników okazało się, że najbardziej
demotywującym czynnikiem jest postrzeganie zawodów technicznych jako
naturalnie odpowiedniejszych dla mężczyzn.
Podsumowanie wyników z Polski:
- Informatyka jest ulubionym przedmiotem szkolnym dziewcząt w
Polsce. Poziom wiedzy i umiejętności informatycznych reprezentowany
przez obie płcie jest podobny. Uczennice nie decydują się jednak na
kontynuację nauki na kierunkach informatycznych lub rozpoczęcie kariery
zawodowej w tej branży. Odsetek uczennic rezygnujących z dalszej nauki
informatyki wynosi 48% - Uczennice w Polsce pozostają pod silnym wpływem kobiecych wzorców – 58% uczennic naśladuje wzorce, z których 70% dostarczają im kobiety
-
50% przyznaje, że kobiety z najbliższego kręgu rodzinnego mają
największy wpływ na wybór kierunku studiów i ścieżki kariery – jednak
40% badanych matek nie korzysta z komputera w pracy i ma mniejszą
wiedzę informatyczną niż respondenci płci męskiej -
32% przebadanych uczniów i uczennic przyznaje, że sławne osoby
mają największy wpływ na wybór kierunku studiów i ścieżki kariery.
Sławne osoby – a w przypadku uczennic szczególnie aktorki – inspirują
młodzież o wiele bardziej niż nauczyciele -
Prawie 40% matek nigdy nie korzysta z komputera w pracy.
Korzystają one z komputera znacznie rzadziej niż mężczyźni w badanej
grupie -
Poziom umiejętności informatycznych rodziców – a w szczególności
matek – jest niski. Deklarują oni małą znajomość lub całkowity brak
znajomości innych systemów operacyjnych niż Windows -
Matki i nauczycielki postrzegają branżę związaną z Internetem jako
męski świat, w takim samym stopniu co ojcowie. Uczniowie uważają
również, że praca w branży informatycznej jest odpowiedniejsza dla
mężczyzn, jednak w mniejszym stopniu niż rodzice
Szczegółowe informacje dotyczące badania dostępne są pod tym adresem.