Przedsiębiorcy boją się innowacji

4 grudnia 2006 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Polskie przedsiębiorstwa uważają, że tworzenie własnych technologii jest obciążone zbyt dużym ryzykiem inwestycyjnym.

Taki obraz wyłania się z wyników badań przeprowadzonych na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz z sondy Konfederacji Pracodawców Prywatnych (KPP) Lewiatan. Tylko 44% polskich firm deklaruje, że w ciągu ostatnich dwóch lat współpracowało z ośrodkiem badawczym.

Ma to też swoje odzwierciedlenie w strukturze inwestycji – 7,5% ogółu funduszy jest przeznaczana na finansowanie rozwoju nowych technologii lub produktów, zdecydowana większość (80%) to wydatki na sprzęt i infrastrukturę. Polskie przedsiębiorstwa obawiają się finansowania badań, gdyż według nich inwestycja nie ma szans na zwrócenie się.

„Największe polskie firmy, czyli takie, których roczny zysk netto wynosi około dwóch miliardów złotych, wydają rocznie na badania około 10 mln. Musimy się zastanowić jak im wytłumaczyć, że jeżeli chcą przetrwać i rozwijać się dłużej niż do końca kadencji zarządu to muszą zmienić swoje podejście do innowacji” – tłumaczył Olaf Gajl, wiceminister nauki.
„Niestety na razie w Polsce klient, który przychodzi do sklepu kupić żelazko i ma do wyboru kupić żelazko innowacyjne, droższe albo żelazko tradycyjne, ale tańsze o kilka procent, wybierze zazwyczaj to tańsze” – powiedziała przedstawicielka KPP Lewiatan, Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, wskazując na brak zapotrzebowania na innowacje po stronie konsumentów.

Zachowawcze podejście polskich przedsiębiorstw może niekorzystne odbić się na ich kondycji i pozycji rynkowej w przyszłości – twierdzą zgodnie autorzy badań. Firmy sprowadzają rozwiązania sprawdzone za granicą, redukując w ten sposób ryzyko związane z wprowadzaniem do sprzedaży produktu, który nie trafi w oczekiwania odbiorcy.

Aby umożliwić wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki na rynku unijnym, opracowano tak zwane projekty celowe, które polegają na tworzeniu przez naukowców nowych rozwiązań we współpracy z prywatnym przedsiębiorstwem. Taki projekt – wykonywany na konkretne zamówienie firmy – może liczyć na wsparcie ze środków publicznych. Może ono wynieść nawet kilka milionów złotych. Do tej pory takich projektów zrealizowano w Polsce około 500.