nowe technologie w biznesie

ITbiznes

Chcesz skontaktować się z naszą redakcją? Pisz na adres: redakcja@itbiznes.pl lub zadzwoń: 511 144 444

producenci akumulatorów podwyżki cen

Producenci akumulatorów szykują podwyżki cen z uwagi na brak surowców z Rosji

Zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw i wojna w Ukrainie są przyczyną niedoborów metali i gazów szlachetnych. Producenci akumulatorów nie dość, że mają problem z zaopatrzeniem, to jeszcze, nawet jeśli uda im się wynegocjować dostawy, muszą liczyć się z wyższymi cenami.

Japońska firma Envision AESC Group, producent akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych z siedzibą w prefekturze Kanagawa, poprosiła swoich klientów o zaakceptowanie podwyżek cen.

Wiosną tego roku firma Envision AESC poprosiła Nissan Motor i innych nabywców swoich akumulatorów samochodowych o przełknięcie podwyżek cen sięgających 10%. Posunięcie to było odpowiedzią na rosnące ceny wodorotlenku litu, kluczowego materiału wykorzystywanego do produkcji akumulatorów litowo-jonowych, spowodowane rosnącym popytem i coraz większymi obawami o dostawy z Rosji, która odpowiada za 6% światowego eksportu tego związku.

producenci akumulatorów podwyżki cen

W szczególności, wysokiej czystości litu, który jest wykorzystywany w akumulatorach, jest bardzo mało. Według przedstawicieli branży ceny litu wzrosły niemal dziesięciokrotnie w porównaniu z ubiegłym rokiem, a koszty zakupu innych metali, w tym niklu i miedzi, również rosną. Wywiera to silną presję na producentów akumulatorów, aby przenieść podwyżki na klientów.

Produkcja akumulatorów to tylko część nowoczesnego przemysłu

Rosja jest również odpowiedzialna za 40% światowej produkcji palladu, rzadkiego metalu niezbędnego do produkcji katalizatorów stosowanych w układach wydechowych samochodów. Mniej więcej do wiosny tego roku spodziewano się niedoboru palladu z powodu spadku produkcji samochodów. Ale gdy japoński import palladu z Rosji w kwietniu spadł o połowę w stosunku do poprzedniego miesiąca, ceny zaczęły piąć się w górę. Mitsubishi Motors stara się zabezpieczyć stabilne dostawy za pomocą transakcji terminowych i innych środków. Producent samochodów twierdzi jednak, że istnieją granice skuteczności tych wysiłków i podwoił wyśiłki w opracowywaniu układów wydechowych, które zużywają mniej palladu.

asml-w-berlinie-pożar-fabryka-EUV-DUV

Istnieją również obawy o dostępność kryptonu oraz neonu, używanych do produkcji półprzewodników, ponieważ Rosja i Ukraina odpowiadają łącznie za 80% globalnego wydobycia tych gazów. Jeden z japońskich producentów układów scalonych twierdzi, że na razie nie miał problemów z zabezpieczeniem dostaw, ponieważ zaopatrywał się w krypton i inne rzadkie gazy z innych krajów od czasu, gdy Rosja najechała Krym w 2014 roku. Ale ceny mogą wzrosnąć, jeśli wojna w Ukrainie będzie się przeciągać, ostrzega firma.

Źródło: NIkkei

Udostępnij artykuł
Link do udostępniania
Poprzedni artykuł

Tablica informacyjna Delta Air Lines wygląda jak wyjęta wprost z filmów sci-fi

Następny artykuł

Snapchat for Web – już nie tylko aplikacja mobilna

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj także