PrestaShop – 7 na 10 sprzedawców odczuwa skutki niestabilnej sytuacji ekonomicznej

Ponad połowa sprzedawców PrestaShop Million Club przyznaje, że aktualna sytuacja gospodarcza ma wpływ na ich biznes. Aż 57% właścicieli sklepów wprowadziło nowe działania żeby utrzymać konkurencyjność. W Polsce odsetek użytkowników, którzy zdecydowali się wprowadzić zmiany, wynosi 43%.

Pandemia, którą zakończono tylko na papierze, wojna w Ukrainie, kryzys energetyczny, problemy z łańcuchami dostaw – to wyzwania, z którymi mierzy się światowa gospodarka. Skutki tych zmian odczuwa również branża e-commerce. Według najnowszego badania właścicieli sklepów zrzeszonych w PrestaShop Million Club, 7 na 10 respondentów deklaruje, że sytuacja ekonomiczna ma wpływ na ich e-biznes. W konsekwencji zmuszeni są do podnoszenia cen, a także zwiększenia kontroli nad kosztami ponoszonymi z tytułu prowadzenia działalności.

sklep internetowy Komputronik

Poprzedni rok był wyjątkowo udany dla właścicieli sklepów opartych na platformie PrestaShop. Ich łączne obroty sięgnęły 24 miliardów euro, co stanowi 9% wzrost rok do roku. Aż 75% użytkowników spodziewało się dalszego rozwoju ich biznesu, jednak w obliczu zbliżającego się kryzysu ekonomicznego, te oczekiwania mogą stanąć pod znakiem zapytania.

Polscy użytkownicy PrestaShop informują o odpływie klientów

W drugim kwartale tego roku, w skali międzynarodowej, utrata klientów (45%) i niższy współczynnik konwersji są wymieniane jako główne aspekty mające wpływ na spowolnienie wzrostu. W Polsce ten trend jest jeszcze bardziej wyraźny, ponieważ na utratę klientów wskazuje aż 57% badanych, ale tylko 14% z nich ma problemy ze spadkiem konwersji.

Niestety, branża wnętrzarska wyraźnie spowalnia, ze względu na sytuację związaną ze wzrostem cen materiałów budowlanych. Obserwuje się znaczny spadek sprzedaży nowych mieszkań, a na rynku realizowanych jest mniej nowych inwestycji tego typu, co bezpośrednio przekłada się na mniejszą ilość zleceń. Dodatkowo wzrost inflacji przekłada się na to, że klienci zaczynają podchodzić do zakupów z większą rozwagą. Liczymy, że nie zapomną jednak o remontach swoich dotychczasowych domów i mieszkań. Mimo wszystko, jesteśmy dobrej myśli – chcemy rozszerzyć sprzedaż o nowe produkty przy wykorzystaniu obecnych technologii produkcji i sklepu, co zwiększy możliwość dotarcia do nowych klientów – mówi Dawid Klamka, Właściciel & Product Designer w Ubierz Sciany.

kupujacy-online-polak-klient-e-commerce

Wpływ sytuacji ekonomicznej na sprzedaż to nie jedyne wyzwanie, z którym muszą mierzyć się właściciele. Większość, bo aż 71% sprzedawców, odczuwa znaczny wzrost kosztów operacyjnych, 53% ankietowanych ma problem z dostępnością materiałów, oraz z szeroko pojętą logistyką.

Nasze rodzime sklepy w mniejszym stopniu niż użytkownicy z zachodu decydują się na zwiększenie cen w związku z wyzwaniami na globalnych rynkach. Zaledwie 28% ankietowanych planuje podwyżki.

W złotym okresie, na jeden upadający sklep konkurencji powstawały trzy nowe. Bezpiecznie koegzystowaliśmy na tym rynku będąc kilka kroków do przodu ze względu na nasz staż. Przyszłe miesiące to prawdopodobnie jeszcze większe zintensyfikowanie obecnego trendu – większa ilość odwiedzin, dłuższy czas spędzony na stronie, kwotowo wszystko się zgadza jednak sprzedaży jest ilościowo mniej. Klient bardziej szanuje swoje pieniądze jednak chce je wydać, ponieważ szybko tracą wartość. Aktualnie nadrabiamy wszystko, co w bezpiecznym okresie było „na później” tak by to właśnie u nas Klient dokonał zakupu. Nic tak nie mobilizuje jak widmo niestabilnej przyszłości – komentuje Eryk Wróbel, specjalista ds. marketingu w Mebluj Dom.

Czeka nas dalszy wzrost cen

Ponad połowa sprzedawców na całym świecie zdołała jednak przystosować swój biznes do nowych realiów ekonomicznych. Kontrola wydatków deklarowana przez 35% ogółu badanych i podnoszenie cen wskazywana przez 38% ankietowanych, to główne elementy tej strategii. Jednak mniej niż 20% badanych zdecydowało się na akcje promocyjne lub wyprzedaże, a tylko 15% przedsiębiorców szuka oszczędności wstrzymując zatrudnienie nowych pracowników.

e-commerce PrestaShop

Polscy sprzedawcy deklarują, że coraz częściej myślą o ścisłej kontroli budżetu np. poprzez odkładanie w czasie przedłużania umów z dostawcami (43%). Co trzeci przedsiębiorca myśli też o wstrzymaniu planów zatrudnienia.

Ostatnie dwa lata pokazały nam że wszystko może się zdarzyć, co więcej nawet gdybyśmy wiedzieli co się stanie to i tak skutki mogą być kompletnie nieprzewidywalne. Jak nigdy przedtem musimy zadbać o to by być elastycznymi – wskazuje Adam Lasota ze sklepu Koszulkowy.

Ostatni rok był niezwykle udany dla właścicieli sklepów internetowych opartych na PrestaShop, zwłaszcza dla tych, którym udało się dostosować do realiów cyfrowej transformacji. Sprzedawcy korzystający z platformy po raz kolejny udowodnili, że są zdolni do tego by łatwo adaptować się do zmieniających się warunków ekonomicznych. Jesteśmy bardzo dumni, że możemy ich w tym wspierać – na dobre i na złe – podsumowuje Mateusz Osiecki, Country Manager PrestaShop Polska.

O badaniu:

Badanie zostało przeprowadzone online w formie ankiety pomiędzy 10 a 20 Maja 2022. Wyniki wyłoniono na bazie 123 odpowiedzi właścicieli sklepów internetowych należących do PrestaShop Million Club we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Polsce i Ameryce Południowej. 

Źródło: informacja prasowa

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x