Podatek cyfrowy spotka się z miliardowymi cłami ze strony USA

Podatek cyfrowy wzbudza wiele kontrowersji, a coraz więcej państw wprowadza lub już wprowadziło go u siebie. Najczęściej dotyka on gigantów, których główne siedziby znajdują się w USA.  Amerykańska administracja postanowiła więc zareagować, dlatego właśnie wprowadzi cła na towary pochodzące z krajów, które już go uchwaliły. W planach jest zapisana kwota w wysokości prawie miliarda dolarów.

Towary przywożone do Stanów Zjednoczonych – od austriackich fortepianów po tureckie kilimy i włoskie sardele – będą obłożone cłami sięgającymi nawet 25% rocznie. W każdym z sześciu przypadków USTR (U.S. Trade Representative) proponuje nałożenie opłat, które w przybliżeniu stanowiłyby sumę dochodów podatkowych, jakie każdy kraj ma uzyskać od firm amerykańskich. Według obliczeń Bloomberg News skumulowana roczna wartość wyniesie 880 milionów dolarów.

OECD podejmuje wysiłki, aby zastąpić podatek cyfrowy, uchwalany przez każdy kraj osobno, jednym globalnym standardem, ale porozumienia jeszcze nie ma. Stany Zjednoczone uczestniczą w tym procesie, ale utrzymują, że cła są potrzebne jako opcja, gdyby nie udało się wprowadzić jednolitego podatku światowego. Jednocześnie USTR zaprasza wszystkie 6 krajów, których dotkną cła, na wirtualne wysłuchanie na początku maja.

Podatek cyfrowy w krajach, które mogą spodziewać się retorsji USA

Wielka Brytania
Wielka Brytania nakłada 2% podatek od przychodów niektórych wyszukiwarek, platform mediów społecznościowych i rynków internetowych. Podatek dotyczy firm, których przychody z usług cyfrowych przekraczają 500 mln funtów, a w UK wynoszą ponad 25 mln funtów.
Szacowana wartość podatku cyfrowego – 325 mln dolarów.

Włochy
Włoski podatek cyfrowy dotyczy firm, które w poprzednim roku kalendarzowym wygenerowały ponad 750 mln euro przychodów oraz ponad 5,5 mln euro pochodzących ze świadczenia usług we Włoszech.
Szacowana wartość podatku cyfrowego – 140 mln dolarów.

Hiszpania
Hiszpania pobiera podatek w wysokości 3% od przychodów z usług cyfrowych związanych z: reklamą online, pośrednictwem internetowym i transmisją danych. Firmy o przychodach wynoszących 750 mln euro lub więcej i 3 mln euro z tytułu usług cyfrowych świadczonych w kraju.
Szacowana wartość podatku cyfrowego – 155 mln dolarów.

Turcja
Podatek cyfrowy w Turcji dotyczy firm, które w poprzednim roku kalendarzowym wygenerowały przychody na poziomie min. 750 mln euro i ponad 20 mln lirów ze świadczenia usług cyfrowych w kraju.
Szacowana wartość podatku cyfrowego – 160 mln dolarów.

Indie
Kraj nakłada 2% podatek cyfrowy na przychody firm niebędących rezydentami, generowane z szerokiej gamy usług cyfrowych oferowanych, w tym usług: platformy cyfrowej, sprzedaży treści cyfrowych, cyfrowej sprzedaży własnych towarów oraz usług związanych z danymi i SaaS.
Szacowana wartość podatku cyfrowego – 55 mln dolarów.

Austria
Podatek cyfrowy wynosi w Austrii 5%. Dotyczy firm, których roczne przychody wynoszą co najmniej 750 mln euro, przy czym, z usług reklamowych w Austrii, ponad 25 mln euro.
Szacowana wartość podatku cyfrowego – 45 mln dolarów.

Źródło: Bloomberg

Dodaj komentarz