PKO BP zmienia system informatyczny

13 sierpnia 2006 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Od piątku wieczorem -11 sierpnia – do poniedziałku rano – 14 sierpnia – nie działają oddziały PKO BP, klienci nie mają też dostępu do rachunków przez Internet i telefon.

Bank wdraża nowy system informatyczny. Prace nad wymianą systemu będą trwać od godz. 22 w piątek do godz. 6 rano w poniedziałek. Prezes banku, Andrzej Podsiadło wyjaśnił na piątkowej konferencji prasowej, że PKO BP będzie przenosić bazę danych o klientach do nowego systemu. Dane ze starych systemów Zorba3000 i Cesar2 trafią do nowego systemu firmy Alnova.

Nowy system informatyczny jest już sprawdzony przez mniejszych, ale znacznie nowocześniejszych rywali największego polskiego detalisty – należących do grupy BRE Banku – mBanku i Multibanku. Następnym krokiem ma być przeniesienie obsługi produktów. W 2007 roku zacznie się masowe wdrażanie systemu, który będzie obsługiwał ponad 1200 placówek oraz 2,5 tys. agencji PKO BP.

PKO BP jest ostatnim dużym graczem na rynku bankowym, który nie ma nowoczesnego systemu informatycznego. Skutkuje to długimi kolejkami w placówkach i mnóstwem papierkowej roboty. Klienci mogli załatwiać formalności związane z kontem jedynie w swoich placówkach, co u wielu konkurentów było już dawno archaizmem.
Nowy system ma usprawnić obsługę klientów i przyspieszyć obieg informacji wewnątrz banku. Przygotowania do wymiany systemu trwają już od trzech lat, a koszt jego wdrożenia to blisko pół miliarda złotych. Operacja będzie niezwykle skomplikowana, gdyż PKO BP obsługuje przeszło 6 mln kont osobistych.

Bank założył, że operacja zostanie zamknięta do poniedziałku. Lecz rozsądny jest wybór długiego weekendu na wymianę sytemu, gdyż – jak pokazuje praktyka – wszelkie projekty informatyczne lubią się opóźniać.