Notebooki podbijają Polskę

Notebooki stanowią już 40% sprzedawanych w Polsce komputerów i jeśli trend wzrostowy się utrzyma, to za rok mogą być kupowane częściej niż maszyny stacjonarne.

Jak ocenia Gartner, w ciągu trzech pierwszych kwartałów bieżącego roku Polacy kupili tyle komputerów, co w całym roku 2005. Nabywców znalazło już 2 mln maszyn. Sprzedaż rośnie pomimo braku dużych zamówień ze strony administracji. Zakupom sprzyja korzystna koniunktura gospodarcza oraz coraz niższe ceny sprzętu. Za notebooka przeznaczonego na rynek konsumencki trzeba zapłacić około 2,5 tysiąca złotych.

Liderem polskiego rynku został w trzecim kwartale Acer, który sprzedał 70 tysięcy komputerów, z czego 69 tysięcy stanowiły maszyny przenośne. Duży udział w rynku posiadają – w kolejności – Hewlett-Packard i Fujitsu Siemens, zajmujące się też sprzedażą notebooków. Czwarte miejsce zajmuje NTT, do tej pory wiodący prym w zestawieniach. Powodów słabszego wyniku warszawskiego przedsiębiorstwa upatruje się w oferowaniu przez niego głównie maszyn stacjonarnych.

Piąte miejsce zajmuje w Polsce Asus, szósty jest Dell. Zupełnie nie radzi sobie Lenovo, numer trzy na światowym rynku komputerów – w Polsce jest dopiero dziesiąty. W coraz gorszej sytuacji jest Optimus, który dużo traci na skutek zawirowań prawnych. W trzecim kwartale spółka ulokował na rynku 11 tysięcy komputerów – o ponad jedną czwartą mniej niż w analogicznym okresie 2005.

Dodaj komentarz