Maryland pierwszym stanem, który opodatkuje reklamy w sieci

Wczoraj Maryland stał się pierwszym stanem w USA, który opodatkuje reklamy w sieci. Senat przegłosował odrzucenie gubernatorskiego weta, które miało zablokować 10% opłatę nakładaną na gigantów sieciowych.

Ustawa może oznaczać początek fali, która przetoczy się przez cały kraj, ponieważ politycy coraz częściej dostrzegają dominację gospodarczą dużych platform technologicznych. Wiele z nich czerpie olbrzymie zyski z reklam „emitowanych” na danym terytorium, ale podatki płacą tam, gdzie im najwygodniej i najkorzystniej finansowo. Na pewno nie obędzie się bez długiej sądowej batalii dotyczącej legalności daniny, ale politycy są przekonani, że wygrają. Podobne rozwiązania od dwóch lat projektuje Unia Europejska, może więc przykład zza oceanu przyspieszy te prace?

Nowe prawo podatkowe Marylandu może przynieść w pierwszym roku 250 milionów dolarów, które w całości będą przeznaczone na edukację. Jeden z głównych zwolenników ustawy, prezydent Senatu Bill Ferguson, jest byłym nauczycielem. W poście na Facebooku stwierdził, że ustawa obejmie tylko te firmy, które zarabiają na reklamach ponad 100 milionów dolarów rocznie. Duże firmy technologiczne, takie jak Facebook i Google, z łatwością przekraczają ten próg. W zeszłym roku wygenerowały odpowiednio 84 miliardy dolarów i 147 miliardów dolarów przychodów z reklam emitowanych w sieci.

Maryland pierwszym stanem, który opodatkuje reklamy w sieci

Podatek może zaszkodzić małym firmom?

Gubernator Larry Hogan sprzeciwił się ustawie. Zawetował ją w zeszłym roku i stwierdził wtedy, że „nie zgadza się na podnoszenie podatków i opłat dla mieszkańców stanu Maryland w czasie, gdy wielu z nich jest bez pracy. Kraj jest w środku globalnej pandemii i katastrofy gospodarczej, a ożywienie gospodarcze dopiero majaczy na horyzoncie. W takim momencie wzrost danin mógłby podciąć nasze starania o jak najszybsze wyjście z recesji.”

Projekt ustawy wzbudził też sprzeciw części przedsiębiorców oraz reprezentującej Amazon, Facebooka i Google grupy Internet Association. W oświadczeniu stwierdzają oni, że jeśli stan opodatkuje reklamy w sieci, zaszkodzi wielu małym firmom. To dla nich często jedyny sposób na przyciągnięcie klientów.

Zanim nowe prawo wejdzie w życie, minie jeszcze trochę czasu, ale władze stanowe są praktycznie pewnie, że uda im się zmusić wielkie koncerny do zapłacenia należnej daniny. Prawnicy zwracają też uwagę na fakt, że giganci unikają opodatkowania na całym świecie, stosując „optymalizację podatkową” . Ten fakt może pomóc w batalii sądowej.

Źródło: CNN Business

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x