Laptopy wypierają desktopy

14 sierpnia 2006 0 przez Michał Tomaszkiewicz

W USA laptopy sprzedają się lepiej niż zwykłe pecety, w Polsce ich sprzedaż rośnie jak na drożdżach.

Ceny notebooków i komputerów stacjonarnych niemal się zrównały. Tańsze modele laptopów, wystarczające do biurowych zastosowań, można kupić nawet za mniej niż dwa tysiące złotych.

Na największym rynku, w Stanach Zjednoczonych, jeszcze pod koniec 2005 roku średnia cena laptopa spadła poniżej psychologicznej bariery tysiąca dolarów. Na skutki nie trzeba było długo czekać. W maju 2006 r. w USA pierwszy raz sprzedano więcej laptopów (53,3%) niż komputerów tradycyjnych. Jak wyliczyła firma Current Analysis, ceny sprzętu spadły o 17% w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Jak wynika z wyliczeń firmy Gartner, w pierwszym kwartale 2006 roku sprzedaż przenośnych komputerów w Polsce była aż o 74,8% wyższa niż w analogicznym okresie 2005. Producenci i dystrybutorzy odnotowali w tym czasie ogromne wzrosty sprzedaży. Toshiba, lider na naszym rynku, sprzedała o 160% więcej komputerów niż rok wcześniej. Inny producent Asus odnotował ponad 400-procentowy wzrost.