Kryzys idealnym momentem na założenie firmy?

7 maja 2009 0 przez Grzegorz Pietrzak

W związku z recesją światowej gospodarki, obecne nastroje dotyczące możliwości rozwoju biznesu są pesymistyczne. Na rok 2009 prognozuje się spadek światowego wzrostu PKB o około 2% z poziomu 4,8% sprzed 2 lat. Na rynku dominuje ostrożność: firmy pozbywają się pracowników i  ograniczają inwestycje, rosną też trudności z otrzymaniem kredytów. Jednakże, pozornie wbrew logice, jest to również doskonały moment na założenie firmy.

Niektóre firmy, będące dziś potężnymi koncernami, zaczynały
działalność w czasach recesji
– mówi Vinnie Aggarwal, główny
ekonomista globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan – 16 z 30
spółek Indeksu Dow Jones Industrial Average ma właśnie taką historię
.

General Electric Co. pojawiła się na rynku podczas kryzysu w  roku
1873, a początki firmy Hewlett Packard sięgają okresu Wielkiej
Depresji. W czasie kryzysu w latach 70. XX wieku powstały takie firmy
jak Supercuts, Famous Amos cookies, Chilis oraz Microsoft Co., a w
czasie recesji w latach 80. – Sun Microsystems, Compaq Computer Co. i
Adobe Systems Inc.

Recesja stwarza przedsiębiorcom wyjątkowe szanse na udaną
działalność
– twierdzi Aggarwal – W takim klimacie zmienia się
sposób działania firm, a także konsumpcja i konkurencja na rynku.
Wszystkie te czynniki mogą działać na korzyść spółek, które dopiero
powstają
.

Najważniejszą cechą recesji jest to, iż normalny rytm gospodarczy
załamuje się, co stwarza niepowtarzalne możliwości nowym podmiotom.
Pojawia się pilne zapotrzebowanie na takie pomysły i rozwiązania,
dzięki którym można spełnić kluczowe obecnie wymagania rynku.

W miarę, jak firmy dokonują cięć, wzrasta popyt na bardziej atrakcyjne
cenowo alternatywy. Klienci rezygnują z dotychczasowych marek,
poszukując tańszych odpowiedników. W obliczu recesji słabnie także
potencjalna konkurencja, dzięki czemu nowe firmy mogą rozwijać swą
działalność.

W takich okolicznościach przedsiębiorcy zaczynają zastanawiać się nad
tym, co jest najistotniejsze w biznesie. W czasach rozkwitu
koniunktury, gdy łatwo o kredyty, można uzyskać finansowanie dla
najdziwaczniejszych przedsięwzięć. Kryzys natomiast zmusza
przedsiębiorców do doskonalenia pomysłów i opracowywania solidniejszych
biznesplanów na przyszłość.

Ponieważ firmy zwalniają nawet najzdolniejszych pracowników, na rynku
pracy jest znacznie większy wybór
– dodaje Aggarwal – Ponadto, firmy,
które dopiero zaczynają, zwykle dysponują bardziej zaangażowanym
zespołem, któremu w większym stopniu zależy na tym, aby odnieść sukces
na rynku
.

Dodatkowo, założenie firmy w czasach prosperity oznaczało pożegnanie z
bezpiecznym i lukratywnym stanowiskiem. Obecnie przeprowadzane redukcje
zatrudnienia stają się czynnikiem motywującym do założenia własnej
działalności.

Bez względu na okoliczności gospodarcze, rozpoczęcie działalności
gospodarczej samo w sobie nie jest łatwe
– podsumowuje Aggarwal – Mimo to, założenie firmy w okresie recesji wcale nie jest trudniejsze,
a poza tym daje przedsiębiorcom przewagę w działaniach gospodarczych po
powrocie koniunktury
.