Komputronik stawia na sprzedaż tradycyjną i internetową

15 lutego 2013 0 przez Marcin Kaczmarek

Kilka dni temu Komputronik ogłosił swoje plany dotyczące dynamicznego rozwoju sieci sklepów, które wywołały euforię wśród inwestorów. Wczoraj opublikował wyniki finansowe za trzy ostatnie miesiące 2012 roku – te mocno rozczarowały. Prognozy na nadchodzące miesiące też nie są dobre. Dlaczego niegdyś największy polski sklep komputerowy wypada tak słabo i co zamierza z tym zrobić?

W trzech ostatnich kwartałach roku kalendarzowego 2012 Komputronik zanotował przychody w wysokości 864,1 mln zł – o 13 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Zysk netto wyniósł 1,24 mln zł, co w porównaniu z 14 mln zł sprzed roku jest ogromnym rozczarowaniem. Tak duży spadek firma tłumaczy sytuacją makroekonomiczną, ale wynika on również ze zróżnicowania cen sklepowych i internetowych. Agresywna polityka cenowa w internetowym kanale sprzedaży zwiększa obrót, umacnia pozycję firmy, ale zarazem obniża marże i zysk. Aby to skompensować, firma planuje zwiększanie obrotów o 30-35 proc. rocznie.

Odnosząc wyniki do 2011 roku trzeba też pamiętać o czynnikach jednorazowych, takich jak powódź w Tajlandii, dzięki której sprzedawcy szybko podnieśli ceny i zarobili krocie na dyskach twardych. W przypadku Komputronika sprzedaż samych dysków w tym okresie została oszacowana na 4 mln zł.

W tym roku firma podejmie działania, które mają realizować cele dotyczące sprzedaży. Na przełomie 1 i 2 kwartału br. Komputronik wraz z partnerami (Acer, Apple, Asus, Canon, Dell, HP, Intel, Lenovo, Microsoft, Samsung, Sony i Toshiba.) uruchomi pierwszy Komptronik Megastore. To sklep o powierzchni ok. 2000 m kw., który ma sprzedawać towar za 40 mln zł rocznie. Zarazem firma będzie rozbudowywana sieć sprzedaży agencyjnej i salonów partnerskich.

Jednak
mając na uwadze, że plany nie od razu przełożą się na zysk, Komputronik obniżył prognozy na rok fiskalny 2013, który zaczyna się 1. kwietnia 2013 r. Zamiast spodziewanych zysków 7,3 mln zł ma to być 2,3 mln zł. Na dywidendę przeznaczy 20 proc. tego zysku.


Źródło: własne