Raport „Kobiety w IT 2022”: aż 46 proc. z nich nie jest programistkami
Polski portal z ogłoszeniami dla IT No Fluff Jobs z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet, po raz trzeci z rzędu, opracował raport „Kobiety w IT 2022”. Po analizie sytuacji specjalistek IT i kandydatek do pracy w branży wynika, że aż 46 proc. z nich zajmuje inne stanowiska w branży niż programistka.
„Kobiety w IT 2022”
Z raportu „Kobiety w IT 2022” wynika, że 2 z 3 specjalistek pracuje w IT krócej niż 5 lat. Co więcej, aż 46 proc. kobiet piastuje stanowiska niezwiązane bezpośrednio z programowaniem, gdyż najwięcej z nich jest testerkami i project managerkami.
Jedynie 27,5 proc. badanych ukończyło studia informatyczne, a większość badanych, to osoby po przebranżowieniu (aż 55 proc. respondentek). Wśród nich dominują te, które skończyły wcześniej studia humanistyczne lub społeczne.
Co psprawia, że kobiety chcą pracować w IT?
Badanie „Kobiety w IT 2022” przeprowadzone przez No Fluff Jobs wykazało, że kandydatkom do pracy w IT chodzi o możliwość poszerzania swoich kompetencji i rozwoju w określonej dziedzinie (71 proc.), ale ważne jest także wynagrodzenie (71 proc.).
Wielu kobietom wejście do branży sprawia trudności. Uważa tak aż 75 proc. kandydatek do pracy w IT. 40 proc. kobiet wskazuje, że nie wie, od czego zacząć. Podobny odsetek nie jest w stanie odnaleźć pasującej do nich oferty pracy, a co trzecia respondentka przyznaje, że ma problem z wyborem odpowiedniej specjalizacji.
Umiejętności miękkie przepustką do kariery w IT
Pracujące w branży specjalistki IT uważają, że najbardziej przydatną w pracy w branży jest w dużej mierze umiejętność pracy w grupie (aż 92 proc. wskazań). Na umiejętność rozwiązywania problemów wskazało z kolei 86 proc. badanych kobiet, a na zdolności analityczne – 82 proc.
„Z danych Eurostatu za lata 2013-2019 wynika, że Polska przoduje w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o liczbę absolwentek kierunków ścisłych (STEM) per tysiąc mieszkańców (przyszłych specjalistek w wieku 20-29 lat jest ponad 320 tysięcy). To pozytywne i krzepiące dane, jednak świat IT jest otwarty nie tylko na kobiety z wykształceniem technicznym. Jak wynika z naszego badania, 46 proc. kobiet pracujących w tym sektorze piastuje stanowiska niezwiązane bezpośrednio z programowaniem, jak np. project manager. Może być to motywacją dla kobiet, które chciałyby wkroczyć do IT, nie mają kierunkowego wykształcenia i niekoniecznie chciałyby programować, ale za to posiadają rozwinięte umiejętności miękkie. A te, jak się okazuje, są według specjalistek IT najbardziej przydatne w pracy w branży” – powiedziała Magdalena Gawłowska-Bujok, współzałożycielka i COO w No Fluff Jobs.
Specjalizacje i technologie popularne wśród specjalistek w IT
Z badania i raportu „Kobiety w IT 2022” wynika, że ponad połowa pracujących w IT kobiet zajmuje się kodowaniem. W tym przypadku największy odsetek z nich specjalizuje się w Backendzie (15 proc.), Frontendzie i Fullstacku (5,4 proc.). Część ankietowanych wskazała na DevOps oraz Big Data (po 4 proc.), a także Security (2,8 proc), AI i Mobile (kolejno 2,4 i 2,6 proc.).
Zapytane o to, z jakimi technologiami pracują na co dzień, prawie 30 proc., wskazało na SQL, nieco ponad 20 proc. na JavaScript, 19,3 na HTML i CSS, a 15 proc. na Javę.
Najwięcej badanych, bo aż 46 proc., odpowiedziało, że na stanowisku, które obecnie piastują, nie jest wymagana umiejętność programowania. Wśród najpopularniejszych specjalizacji w tym przypadku wśród kobiet okazały się Testing (18,6 proc.), Project Management (16 proc.), Business Analysis (11,1 proc.) i UX (9,3 proc.).
„Te wszystkie dane pokazują, jak wszechstronne są polskie specjalistki IT i jak szerokie jest spektrum specjalizacji, które reprezentują. W „kobiecym” IT nie ma jednej dominującej gałęzi, co daje duże szanse dostania się do branży przedstawicielkom różnych profesji. Patrząc na ten obraz z perspektywy wyzwań, jakie mają obecnie firmy IT, pojawienie się większej liczby kobiet w branży może szybko pomóc w zapełnieniu aktualnej luki kadrowej i nowym spojrzeniu na procesy rekrutacyjne” – powiedziała Paulina Król, Head of People & Operations w No Fluff Jobs.
Które ze specjalizacji w IT są najbardziej pożądane wśród kandydatek do pracy w IT?
No Fluff Jobs postanowił również sprawdzić, które specjalizacje w IT są najbardziej pożądane wśród kandydatek do pracy w tym sektorze.
Najczęściej wskazywanymi przez kobiety aspirujące do pracy w branży obszarami były kolejno: UX/UI (29,4 proc.), Testing (21,2 proc.), Frontend (16,3 proc.), Project Management (14,7 proc.), Design (13,6 proc.) i Business Analysis (13 proc.).
Satysfakcja w pracy, możliwości awansu i podwyżek
Polskie specjalistki IT chwalą sobie pracę w sektorze technologicznym i polecają ją innym. Aż 68 proc. kobiet z branży otrzymało w 2021 roku podwyżkę, a 3 na 4 z nich wskazuje, że w obecnej firmie ma szansę na awans.
Praca w IT przynosi satysfakcję zdecydowanej większości biorących udział w badaniu specjalistek. Prawie 71 proc. badanych wskazało, że czują się spełnione w pracy. Dodatkowo 67 proc. specjalistek wskazało, że poleciłoby aktualnego pracodawcę swoim koleżankom i kolegom.
Za najważniejsze czynniki, które kształtują pozytywny odbiór branży, badane specjalistki IT wskazały możliwości rozwoju (88,4 proc.), wysokie zarobki (89,9 proc.) i otwartość firm na umożliwienie im pracy zdalnej (77,7 proc.).
„Branża IT daje kobietom duże możliwości rozwoju, nic więc dziwnego, że coraz chętniej decydują się na wkroczenie do niej. Jak pokazało nasze badanie, praca w tym sektorze przynosi specjalistkom IT dużo satysfakcji, na co wpływ ma z pewnością nie tylko obcowanie z nowymi technologiami, ale także kwestie takie jak możliwość awansu na wyższe stanowisko i zdobywania nowych kompetencji” – powiedziała Magdalena Gawłowska-Bujok.
Badanie przeprowadzone zostało od 1 stycznia do 28 lutego 2022 roku na próbie 959 respondentek pracujących w sektorze IT oraz planujących pracę w tej branży.
Źródło: NFJ
Entuzjasta technologii IT, mobile, wearables. Freelancer, od lat w branży mediów IT/Mobile (CD-Action, NeXT, PC Format, CafePC.pl, Benchmark.pl, Mobility, Komputer Świat, Bezprawnik, Startupmag, IoTLab.pl) , były PRowiec (Sweex i Hannspree) i logistyk. Pasjonat jedzenia, gotowania, zdrowego odżywiania, wędrówek, jazdy na rowerze, książek, kina, opery, teatru i wielu innych.