Kawasaki Bex – Spot od Boston Dynamics ma kozią konkurencję

Kawasaki już od wielu lat pracuje na robotami humanoidalnymi, ale w przerwach udało im się stworzyć zrobotyzowanego koziorożca Bex, który sposobem poruszania się do złudzenia przypomina Spota stworzonego w Boston Dynamics. Jest jednak od niego większa i jak przystało na firmę produkującą znakomite motocykle, może też poruszać się na kołach, wioząc na swym grzbiecie człowieka.

Inspiracją dla wyglądu był koziorożec alpejski czyli ibex, którego sprawność w górskim terenie wydaje się przeczyć prawom fizyki. Bex jeszcze nie osiągnął takiego poziomu, ale przynajmniej da się na nim jeździć. Na razie niezbyt szybko, ale to dopiero początek drogi. Cały pomysł jest częścią programu firmy, który nazwany został Kaleido. W jego ramach już od 7 lat Kawasaki projektuje głównie roboty humanoidalne, ale w międzyczasie powstał też Bex, traktowany przez konstruktorów jako rodzaj wyzwania i jednocześnie platforma dla innowacji tworzonych przez inne firmy.

Kawasaki Bex
Bex może poruszać się na czterech nogach lub na kołach, które umieszczono w miejscu kolan

Bex ma być otwartą platformą Kawasaki

To właśnie nogi nadal lepiej nadają się do poruszania się po trudnym terenie, a nie koła. A więc w połowie drogi między robotami humanoidalnymi a jeżdżącymi. Zastanawiałem się, czy można na tym oprzeć jakiś biznes i dlatego zaczęliśmy rozwijać Bex, czworonożnego robota kroczącego. Wierzymy, że technologię chodzenia kultywowaną w rozwoju robotów humanoidalnych można z pewnością zastosować w czworonożnych robotach kroczących – powiedział Masayuki Soube z Kawasaki.

Soube mówi dalej, że Bex może przenosić lekkie ładunki, a ponieważ wyposażono go w kamery, może pomóc w inspekcji zakładów przemysłowych. Jego górną część ciała można przystosować do różnych potrzeb, w zależności od tego, jak będzie wykorzystywany. Może unieść do 100 kilogramów, więc nawet dorosły mężczyzna może go dosiąść.

Bex ma jeszcze jedną przewagę nad robotami poruszającymi się wyłącznie na kołach. Tak jak Spot jest smukły i „dość” lekki, więc zmieści się tam, gdzie inny robot nie wjedzie. Kawasaki będzie rozwijać tę platformę i czas pokaże, co jeszcze będzie mógł robić zrobotyzowany koziorożec alpejski.

Źródło: IEEE Spectrum / Kawasaki

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x