IBM Watson – wydajne wykorzystanie sztucznej inteligencji

IBM Watson – wydajne wykorzystanie sztucznej inteligencji

10 grudnia 2020 0 przez Maciej Lewczuk

Podczas Automation at AI Summit zaprezentowano nowości dotyczące sztucznej inteligencji, w tym odświeżonego pakietu IBM Watson. Poprawi obsługę klienta, zoptymalizuje koszty i usprawni samoobsługę w cyfrowym świecie.

IBM Watson

Podczas wirtualnego wydarzenia IBM Automation at AI Summit, dotyczącego sztucznej inteligencji i jej zastosowań w różnych dziedzinach biznesu ogłoszono aktualizacje całej rodziny produktów IBM Watson. Chodzi między innymi o wykorzystanie języka naturalnego i automatyzację miejsca pracy.

Zaprezentowano nową funkcję zwaną „Czytanie ze zrozumieniem”, która jest w stanie podawać odpowiedzi z baz danych dokumentów korporacyjnych będących odpowiedzią na pytania zadane w języku naturalnym. Jest to nowa funkcja modułu Watson Assistant nazwana FAQ Extraction. W sposób automatyczny tworzy dokumenty zawierające pytania i odpowiedzi.

System AI Factsheets jest w stanie automatycznie rejestrować najważniejsze informacje dotyczące wydajności modelu uczenia maszynowego. Potem generuje on raporty, które mają poprawiać przejrzystość zwracanych użytkownikowi informacji i zapewniać zgodność z jego oczekiwaniami.

Czytanie ze zrozumieniem przez sztuczną inteligencję

IBM Research stworzył wydajny system odpowiadający na pytania zadane naturalnym językiem, wykorzystując czytanie ze zrozumieniem za pomocą sztucznej inteligencji. W przypadku użycia funkcji przy zapytaniach dotyczących dokumentów biznesowych pomaga tworzyć bardzo precyzyjne odpowiedzi. Funkcja wyszukiwania odpowiedzi nazywa się IBM Watson Dicsovery.

IBM zastosował nowatorskie podejście do przetwarzania języka naturalnego, zarówno jeśli chodzi o język pisany i mowę. System usprawni działanie wszelkich wirtualnych asystentów na stronach firm. Dzięki temu klienci szybciej znajdą właściwe odpowiedzi na zadawane przez siebie pytania.

ibm-watson-sztuczna-inteligencja-automation-at-ai-summit

Usprawnieniem jest także to, że moduły same znajdą i przetworzą dane, aby automatycznie tworzyć bazy danych z nowych dokumentów.

Ludzie nie będą musieli tworzyć baz z zapytaniami i zapowiedziami dla chatbotów. To przyspieszy proces, ułatwi komunikację i zmniejszy koszty.

System IBM Watson Assistant obsługuje też 10 nowych języków, w tym bośniacki, chorwacki, duński, fiński, hebrajski, hindi, serbski i szwedzki.

Deklaracją zgodności dostawcy – Supplier’s Declaration of Conformity

Poruszono także temat wątpliwości co do bezpieczeństwa, przejrzystości działania i stronniczości sztucznej inteligencji, która jest już w użyciu i będzie dotyczyła coraz większej ilości dziedzin naszego życia. IBM uważa, że problemem jest brak standardowych praktyk w użyciu AI.

Głos w tej sprawie zabrała Aleksandra Mojsilović, która jest naukowcem, szefem AI Foundations w IBM Research, dyrektorem IBM Science for Social Good, a także członkiem IEEE Fellow oraz Society of Women Engineers. Chce ona, aby stworzono dokumenty zwane Supplier’s Declaration of Conformity (Deklaracją zgodności dostawcy).

dokumentach tych zawarte byłyby wszelkie informacje dotyczące najważniejszych cech produktu danej firmy. Chodzi o obsługę systemu i danych szkoleniowych, podstawowe algorytmy, konfiguracje testów i wyniki, testy wydajności, testy rzetelności i niezawodności, zamierzone zastosowania, konserwację i przekwalifikowanie.

Bardziej szczegółowe tematy mogą obejmować strategie zarządzania używane do śledzenia przepływu danych w usłudze sztucznej inteligencji, metodologie stosowane w testowaniu oraz środki zaradcze dotyczące napotykanych problemów.

Poruszono także szereg innych tematów związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Całość można prześledzić na facebookowym profilu konferencji.

Źródło: IBM