Google: zwycięstwo Polaków w międzynarodowym konkursie Online marketing Challenge

24 lipca 2009 0 przez Grzegorz Pietrzak

Zespół studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie jest europejskim zwycięzcą organizowanego przez Google konkursu marketingu internetowego Online Marketing Challenge. Konkurs jest ćwiczeniem odbywającym się w ramach zajęć na uczelni, umożliwiającym studentom zdobycie praktycznego doświadczenia w zakresie reklamy internetowej. Zespoły uczelniane otrzymały ekwiwalent 200 USD z przeznaczeniem na reklamę w programie Google AdWords. Ich zadaniem było nawiązanie współpracy z lokalną firmą i opracowanie dla niej skutecznej kampanii marketingowej w internecie. Konieczne było przygotowanie strategii, przeprowadzenie kampanii, przeanalizowanie wyników i przedstawienie firmie rekomendacji działań w przyszłości.

Zespoły miały trzy tygodnie na zaprojektowanie i wdrożenie strategii, a
następnie przesłanie raportu o kampanii do międzynarodowego jury
składającego się z autorytetów akademickich z renomowanych uczelni na
świecie. Specjalny algorytm Google stworzył ranking 150 czołowych
zespołów z całego świata, uwzględniający efekty kampanii w zwiększaniu
liczby kliknięć prowadzących do witryny, a także wartości konwersji i
aktywności na stronie. Zgłoszenia 15 najlepszych zespołów, wśród nich
aż dwóch z warszawskiej SGH, poddano ostatecznej ocenie jury.

Zwycięski zespół z SGH, w skład którego wchodzą Agata Rundo, Karolina
Szmit, Marta Grzymała, Tomasz Nowiński i Karol Milewski, współpracował
z firmą sprzedającą soczewki kontaktowe.

Jestem bardzo dumny z sukcesu naszych studentów. Zajęcie pierwszego
miejsca w Europie jest praktycznym sprawdzianem ich umiejętności.
Wyniki kampanii, którą zaplanowaliśmy i przeprowadziliśmy dla firmy
zajmującej się sprzedażą soczewek kontaktowych, pokazały jak
skutecznym, a zarazem prostym narzędziem jest program reklamowy Google
AdWords
– powiedział Marcin Dudek, asystent na SGH, opiekun
zwycięskiego zespołu, – Dzięki umiejętnie zaplanowanej i przeprowadzonej
kampanii, przy niewielkim budżecie udało im się w krótkim czasie
zwiększyć liczbę odwiedzin na stronie sprzedawcy www.soczewki.me o
ponad 30%
.

Udział w projekcie uświadomił nam, jak skutecznym i niedrogim
narzędziem w dotarciu do klientów jest internet. Drużyna SGH
przygotowała naprawdę efektywną kampanię. Dzięki niej zostaliśmy
dostrzeżeni w internecie i zanotowaliśmy spory wzrost liczby odwiedzin,
które często przekładały się na zakup. Do tej pory koncentrowaliśmy się
na sprzedaży soczewek kontaktowych jedynie w naszym salonie, obecnie
dużą część sprzedaży w soczewki.me przeprowadzamy online. Bardzo
ciekawy był aspekt geotargetowania jednej z części kampanii, który
pozwolił skupić się na przyciągnięciu klientów z Warszawy, gdzie działa
salon optyczny i soczewki zamówione przez internet można odebrać
osobiście
– powiedział Jakub Jasiński, właściciel sklepu soczewki.me.

Karolina Szmit z zespołu SGH komentuje: Google Online Marketing
Challenge był dla nas znakomitą okazją do wykorzystania zdobytej na
uczelni wiedzy w praktyce, a także do poznania narzędzia Google AdWords
oraz specyfiki marketingu internetowego. Naszym zadaniem było
nawiązanie współpracy z wybranym lokalnym przedsiębiorstwem,
opracowanie i realizacja kampanii oraz interpretacja jej wyników, a
także przygotowanie rekomendacji dalszych działań w internecie. Dzięki
temu zdobyliśmy cenne doświadczenia i wiele praktycznych umiejętności,
które na pewno wykorzystamy w przyszłości
.

Konkurs Online Marketing Challenge jest obecnie jednym z największych
na świecie konkursów uniwersyteckich – w rywalizacji udział wzięło 2187
zespołów z 57 krajów. 12 miesięcy temu, w pierwszej edycji, 1607
zespołów reprezentowało 47 państw.

Bardzo się cieszymy, że w drugim roku konkurs okazał się jeszcze
większym sukcesem niż w pierwszym. Odnotowaliśmy zarówno wzrost liczby
zespołów o 36%, jak i lepszą jakość zgłoszeń konkursowych. Wiele małych
firm z całego świata w ciągu zaledwie trzech tygodni poprawiło swoją
obecność w sieci. Mamy nadzieję, że wszyscy studenci uczestniczący w
rywalizacji zdobyli nowe umiejętności w dziedzinie marketingu
internetowego, które będą mogli wykorzystać po ukończeniu studiów

powiedział Lee Hunter, Product Marketing Manager, Google EMEA.

Zasady konkursu:

  1. Wykładowcy dzielili studentów na grupy, które otrzymały darmowe
    kupony na reklamę w Google AdWords w kwocie będącej odpowiednikiem 200
    USD (około 135 EUR)
  2. Drużyny lub wykładowcy zapraszali do współpracy małą lub średnią
    firmę, zatrudniającą do 100 pracowników, która miała stronę
    internetową, ale nie korzystała aktualnie z programu AdWords. Każda
    grupa miała za zadanie współpracować z taką firmą przy zakładaniu konta
    i tworzeniu internetowej kampanii marketingowej
  3. W trakcie trzech tygodni trwania konkursu grupy optymalizowały i
    dopracowywały swoje kampanie. Do ich zadań należało nadesłanie dwóch
    raportów – jednego przed rozpoczęciem działań, a drugiego po
    zakończeniu kampanii. Zgłoszenia podlegały ocenie, a zwycięzców wybrano
    na podstawie sukcesu prowadzonej przez nich kampanii oraz jakości
    raportów
  4. Aby dać szansę udziału studentom z całego świata, czas trwania
    konkursu wyznaczono od 26 stycznia do 22 maja 2009 r. Poszczególne
    zespoły mogły wybrać trzy najbardziej im odpowiadające kolejne tygodnie
    w tym okresie

Więcej szczegółów znajduje się na stronie www.google.com/onlinechallenge.