Skarga antymonopolowa przeciwko Google zaktualizowana
Kilka amerykańskich stanów zaktualizowało w piątek skargę antymonopolową przeciwko Google Alphabet. Chodzi o stosowanie przez giganta technologicznego taktyki przymusu i łamanie przepisów antymonopolowych w czasie, gdy i tak już dominował na rynku reklamy w internecie.
Zaktualizowane zarzuty są najnowszym aktem próby kontroli regulacyjnej nad firmą Google i jej praktykami. Giganta czeka już kilka procesów sądowych, w tym jeden wytoczony przez Departament Sprawiedliwości za praktyki monopolistyczne. Jakby tego było mało, firma przegrała w procesie odwoławczym toczącym się w sprawie decyzji antymonopolowej Unii Europejskiej. Będzie ją to kosztowało 2,8 miliarda dolarów.
Zmieniony pozew amerykańskich stanów, złożony w piątek w nowojorskim sądzie federalnym, oskarża Google o stosowanie wobec reklamodawców taktyki monopolistycznej i przymusu w celu zdominowania i wyeliminowania konkurencji w reklamie internetowej.
Google i Projekt Bernanke
Pozew podkreśla również wykorzystanie tajnego programu o nazwie „Projekt Bernanke”. Opierał się on na danych dotyczących licytacji zebranych od reklamodawców korzystających z wymiany reklam. Program wykorzystujący historyczne dane do zyskania przewagi nad rywalami miał przynieść firmie setki milionów dolarów przychodu. Według doniesień, tylko w 2013 roku projekt przyczynił się do wygenerowania 230 milionów dolarów przychodu.
Z danych, które Google przez przypadek ujawnił w czasie poprzednich procesów antymonopolowych wynika, że poza pozyskiwaniem wspomnianych danych firma była w stanie zmieniać stawki swoich klientów. W ten sposób mogła zwiększać ich szanse na sukces w aukcji wyświetleń reklam, przez co konkurencyjne rozwiązania nie były w stanie przebić się ze swoimi ofertami.
Źródło: Reuters
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.