Google dopłacał producentom smartfonów, aby używali wyłącznie Google Play

Premier Device Program to oferta Google dla producentów smartfonów, której głównym celem jest ograniczenie dostępu do Androida obcym sklepom z aplikacjami. Dokumenty dotyczące programu ujawniono przy okazji procesu między firmami Epic Games i Google.

Monopol App Store na urządzeniach Apple jest oczywisty, ale w przypadku Androida mamy do wyboru przynajmniej kilka dużych sklepów z aplikacjami (np. APKPure, Samsung Galaxy Store, Huawei AppGallery, Aptoide, APKMirror itd.). Musimy tylko o nich wiedzieć i zainstalować odpowiednie APK na smartfonie. Okazuje się jednak, że Google stosuje nieczyste zagrywki, aby utrudnić użytkownikom to zadanie. Amerykański gigant prawie trzy lata temu uruchomił Premier Device Program, dzięki któremu producenci telefonów mogli oczekiwać dodatkowych korzyści za nieinstalowanie aplikacji innych sklepów.

Google

Produkty zakwalifikowane do programu uzyskiwały 12% udział w przychodach z wyszukiwania Google. To o 4 punkty procentowe więcej niż standardowo. LG i Motorola dostały dodatkowe zachęty w postaci 3 do 6 procent kwot, jakie użytkownicy tych urządzeń wydali w sklepie.

Nieuczciwa konkurencja Google Play?

Do maja 2020 roku większość największych producentów przystąpiła do programu i zgodziła się na monopol sklepu Google na swoich urządzeniach. W przypadku LG i Motoroli było to odpowiednio 98% i 95% całej produkcji. W przypadku Oppo, Vivo i OnePlus jest to około 70%. Sony i Xiaomi również przystąpiły do programu, ale w dużo mniejszej skali. Tylko 50% i 40% smartfonów tych firm uczestniczy w przedsięwzięciu. Nokia weszła do programu praktycznie w 100%.

Skarga prawników Epic przedstawia Premier Device Program jako olbrzymi sukces, dzięki któremu Google Play utrzymuje dominację na urządzeniach z Androidem. Jednocześnie zarzuty muszą być dość poważne, bo kalifornijski sędzia rozpoczął procedurę antymonopolową przeciwko Google.

Przy okazji umów z producentami urządzeń wyszła też na jaw kolejna informacja. Najwięksi producenci gier na Androida byli kuszeni dodatkowymi zyskami, aby tylko nie korzystali z innych sklepów. Nie znamy dokładnych kwot, ale w przypadku ostatnich 20 umów może chodzić o setki milionów dolarów.

Źródło: The Verge

Dodaj komentarz