Ford, przez niedobór układów scalonych i startup Rivian, stracił 3,1 mld dolarów

Ford Motor poinformował, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy firma straciła 3,1 miliarda dolarów, a jej przychody spadły, częściowo z powodu braku układów scalonych, który ograniczył liczbę pickupów i SUV-ów dostępnych w sprzedaży w Ameryce Północnej, ale także w wyniku poważnej inwestycji w startup Rivian zajmujący się pojazdami elektrycznymi.

John Lawler, dyrektor finansowy, odciął się jednak od tych strat i powiedział, że firma osiągnęła również 2,3 mld dolarów zysku przed opodatkowaniem.

Ford F-150

Wyraźnie widać, że popyt na nasze nowe produkty jest bardzo duży. Nadal mamy problemy z dostawami układów scalonych, które nas ograniczają, w szczególności w Ameryce Północnej, najbardziej w przypadku dużych pojazdów  – powiedział Lawler.

Według Stowarzyszenia Przemysłu Półprzewodnikowego (Semiconductor Industry Association) główną przyczyną niedoboru układów scalonych są problemy z łańcuchem dostaw spowodowane pandemią koronawirusa. Sprzedaż urządzeń elektronicznych gwałtownie wzrosła, gdy ludzie zaczęli pracować w domu, logować się na wizyty telemedyczne i uczęszczać na zajęcia zdalne, podczas gdy absencja związana z wirusem COVID zakłóciła łańcuch dostaw na każdym etapie. Ograniczone zapasy półprzewodników w kraju zostały w dużej mierze przeznaczone na te urządzenia, kosztem samochodów.

Niedobór chipów spowodował, że FordGeneral Motors zamknęły wiele fabryk w Ameryce Północnej na tydzień lub dwa, w tym zakłady produkujące popularne, pełnowymiarowe pickupy. Analitycy przemysłu motoryzacyjnego twierdzą, że niedobór chipów będzie oznaczał mniejszą liczbę samochodów wyprodukowanych w tym roku przez Forda i innych głównych producentów.

Ford Explorer

Ford poinformował, że w pierwszym kwartale sprzedał 966 000 pojazdów, co oznacza spadek o 9% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Startup Rivian, w który zainwestował Ford, nie spełnia oczekiwań

Członkowie kierownictwa Forda powiedzieli, że straty, o których poinformowano w środę, były również spowodowane spadkiem wartości udziałów w firmie Rivian, zajmującej się produkcją pojazdów elektrycznych. Według Daniela Ivesa, analityka Wedbush Securities, startup nie spełnił oczekiwań, ponieważ firma nie zrealizowała prognoz wyników za pierwszy kwartał w związku z aferą z podwyżkami cen.

Elektryczny dostawczak Amazona wyjechał na drogi
Samochód elektryczny dla firmy Amazon produkowany przez Rivian

Rivian ogłosił podwyżki cen swoich pojazdów w marcu, a następnie wycofał się z nich dwa dni później po reakcji rozzłoszczonych klientów, którzy zaczęli anulować swoje zamówienia.

Stwierdzenie, że historia Riviana rozczarowała nas i Wall Street, byłoby niedopowiedzeniem. Firma Rivian może jeszcze kiedyś stać się głównym producentem samochodów elektrycznych, jednak aby tak się stało, musi zacząć dostarczać modele do klientów i skończyć z wymówkami – powiedział Ives.

Jak powiedział Lawler, Ford również stanął w obliczu presji inflacyjnej ze strony dostawców, ale był w stanie wyjść z niej dzięki wyższym cenom pojazdów. Prezes powiedział, że nie może wykluczyć dalszych podwyżek, jeśli inflacja nadal będzie wysoka.

Strata Forda w pierwszym kwartale w wysokości 3,1 miliarda dolarów jest porównywalna z zyskiem w wysokości 3,2 miliarda dolarów w tym samym okresie ubiegłego roku. Przychody były o 9% niższe niż rok wcześniej i wyniosły 34,4 mld USD.

Źródło: CBS News

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x