Ford Pro, czyli jak technologie zmieniają rynek flotowy samochodów dostawczych

Ford ogłosił powstanie nowej inicjatywy – Ford Pro. To kompleksowe rozwiązanie dla użytkowników pojazdów dostawczych, które – z pomocą nowych technologii – ułatwi zarządzanie flotą samochodów, usprawni proces migracji na modele elektryczne i pozwoli zredukować koszty.

Ford Pro opiera się na pięciu filarach: pierwszym są same pojazdy, drugim oprogramowanie do zarządzania flotą, trzecim rozwiązania optymalizujące ładowanie, czwartym usługi serwisowe i wreszcie ostatnim – piątym – finansowanie zakupu.

Ford Pro pillars
Pięć filarów Ford Pro

Wszystkie pięć filarów mają ułatwić menedżerom flot pojazdów profesjonalnych modernizację parku, ze szczególnym uwzględnieniem elektryfikacji, a także precyzyjną kontrolę stanu każdego auta, dzięki czemu możliwe jest wykrywanie potencjalnych usterek jeszcze zanim unieruchomią pojazd, a także realizowanie niezbędnych czynności serwisowych mających zredukować ryzyko awarii. Wszystko to ma na celu zmaksymalizowanie wykorzystania pojazdów dostawczych, ponieważ każdy niesprawny samochód oznacza wymierne straty dla firmy.

Oczywiście głównym trzonem Ford Pro jest najnowszy elektryczny dostawczy Ford E-Transit (oraz F-150 Lightning Pro w USA), ale usługi działają także we wszystkich nowoczesnych pojazdach Forda z silnikami spalinowymi. Do pewnego stopnia można też kontrolować stan starszych pojazdów, które nie są jeszcze połączone (nie mają na pokładzie odpowiednich systemów diagnostyki i łączności) – w tym celu trzeba wpiąć do złącza OBD samochodu odpowiedni moduł do telematyki. Co więcej, przedstawiciele Ford Pro zapewniają, że stworzone przez nich oprogramowanie pozwoli zarządzać nawet pojazdami innych marek niż Ford. Wszak wiele firm korzysta z aut pochodzących od różnych producentów, niekoniecznie ograniczają się do pojazdów jednego dostawcy.

FordPro telematics
Telematyka pozwala na precyzyjną kontrolę stanu pojazdu – jego lokalizacji, sposobu jazdy, a także stanu jego kluczowych komponentów

Największym wyzwaniem dla menedżerów flot jest dziś modernizacja parku samochodów do modeli elektrycznych. Pojazdy te są droższe od swoich spalinowych odpowiedników, jednak ich eksploatacja (koszt przejechania 100 km oraz koszt serwisu) jest już znacznie tańsza. Całkowity koszt eksploatacji (TCO) jest zatem niższy, więc zakup aut elektrycznych w perspektywie kilku lat jest po prostu bardziej opłacalny. Wymaga to jednak edukacji osób odpowiedzialnych za zakupy aut do firmy.

Oddzielnym problemem jest też odmienny sposób codziennej eksploatacji pojazdów elektrycznych. Cechują się niższym zasięgiem, ale za to nie trzeba nimi jeździć na stację benzynową, żeby naładować ich akumulatory. Można to zrobić równie dobrze na terenie firmy (w „bazie”), a ładowanie w nocy pozwala na znaczną redukcję kosztów (energia elektryczna w taryfie nocnej jest o połowę tańsza niż za dnia). Odpowiednie zarządzanie ładowaniem pozwala na wymierne obniżenie kosztów eksploatacji.

Kolejną różnicą jest serwis. Konstrukcja pojazdów elektrycznych jest znacznie prostsza niż modeli spalinowych, więc rzadziej ulegają one awariom. Nie ma potrzeby przeprowadzania wymiany oleju czy filtrów powietrza lub paliwa. Dzięki rekuperacji (i hamowaniu silnikiem) w samochodach elektrycznych mniej zużywają się też klocki i tarcze hamulcowe. Z tego powodu łatwo zapomnieć o przeprowadzeniu odpowiednich czynności eksploatacyjnych, zwłaszcza przy flocie składającej się z setek czy tysięcy pojazdów. W nowoczesnych samochodach zainstalowano dziesiątki czujników, które monitorują stan poszczególnych komponentów i zgłaszają ich zużycie, więc menedżer floty jest na bieżąco informowany o tym, który konkretnie pojazd wymaga jakich czynności serwisowych.

Wszystkie wspomniane wyżej aspekty zaadresowano w ramach rozwiązania Ford Pro. Firmy zainteresowane usługą otrzymują wsparcie na każdym etapie – od wyboru odpowiednich modeli pojazdów, ich potencjalną przebudowę, poprzez optymalne modele finansowania, dostarczenie gotowych aut, a następnie ich monitoring, telematykę, zarządzanie ładowaniem, serwis i na końcu wykup lub zwrot pojazdów po zakończeniu okresu leasingu lub wynajmu. Wszystko ma na celu odciążenie firm od wszystkich procesów związanych z eksploatacją samochodów, tak by mogły się one skupić na realizowaniu swoich podstawowych celów biznesowych.

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x