Fanów K-popu również dotykają braki układów scalonych
Light sticki, których używają miłośnicy K-popu na koncertach, to dziś dość skomplikowane urządzenia. Większość fanów używa ich jako sposobu na wyróżnienie się, a każdy zespół ma swoją unikalną wersję. Ponieważ wracają występy na żywo, zwiększył się popyt na light sticki i niespodziewanie okazało się, że są problemy z produkcją. Brakuje po prostu podzespołów.
Poprzednia generacja light sticków nie była skomplikowana, więc nie korzystała z wielu różnorodnych układów scalonych. Nowe potrafią się łączyć przez bluetooth z telefonami, a nawet można je przypisać do miejsca na koncercie, aby stworzyć różnokolorowe obrazy na widowni.
Problem w tym, że półprzewodniki do light sticków są produkowane przy użyciu starszych technologii, a te tanie układy dotykają aktualnie największe braki, twierdzi Jim Handy, analityk w firmie Objective Analysis, zajmującej się badaniem rynku układów scalonych.
„Masowo zamawiałem układy mikrokontrolerów z wyprzedzeniem, mając nadzieję, że wydarzenia na żywo powrócą w przyszłym roku, ale czas dostaw wydłużył się drastycznie” – powiedział Ashton Jungmin Choi, współzałożyciel FANLIGHT, firmy z siedzibą w Seulu, która produkuje light sticki dla takich zespołów jak BTS, EXO i SuperM. Dodatkowo ceny wysyłki wzrosły trzykrotnie, a same chipy podrożały o 30%.
Miłośnicy K-popu zapłacą więcej
„Bardzo trudno jest zdobyć jakikolwiek light stick. Zawsze jest na nie popyt, a dziś niemożliwe jest zdobycie na przykład ARMY Bomb BTS” – powiedziała Mette Kidal, właścicielka All In Kpop, duńskiego sprzedawcy akcesoriów dla fanów K-popu.
Braki na rynku przyczyniają się do wzrostu cen, więc sprzedawcy obawiają się, że nawet gdy uda im się w końcu zdobyć towar, część fanów i tak go nie kupi. Dziś cena oficjalnego light sticka zespołu BTS osiąga nawet 70 dolarów. Z drugiej strony, praktycznie wszystko, co trafi na rynek, wyprzedaje się błyskawicznie, więc wydaje nam się, że akurat obawy o zbyt wysokie ceny są na wyrost. Fani K-popu muszą się przecież jakoś wyróżniać i okazywać przywiązanie do swojego ulubionego zespołu.
Źródło: Reuters
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.